Sociala medier ambassadörer

Dina medarbetares rekommendationer är guld värda i rekryteringsprocessen, men går inte att köpa för pengar. Nedan läser du mer om vilka åtgärder du kan vidta för att göra dina medarbetare till ambassadörer för er organisation.

Belöna deras rekommendationer

En ny iPad, en helg i Paris eller en bonus på 20 000 kr i samband med nästa lön – allt fler arbetsgivare visar sin generositet när en rekommendation från en anställd leder till en lyckad nyanställning. Detta verkar också ge effekt. Rekommendationer från anställda har avancerat till tredje plats bland de mest använda rekryteringsstrategierna hos företag – även om det fortfarande ligger långt efter jobbsajter på nätet och företagets egna karriärportal. Rekryteringsvärlden är i stort sett överens om att det fortfarande finns utrymme för förbättring.

Men om du vill att dina medarbetare ska vara ambassadörer som genuint rekommenderar er organisation och inte bara för att de vill ha ersättning för tipset, borde du tänka brett. Det räcker nämligen inte bara med belöningar för att kunna uppnå en hållbar positiv effekt, utan du behöver ambassadörer som rekommenderar er som arbetsgivare utifrån att de faktiskt trivs och är er lojala. Med dessa sex steg kan du lyckas förvandla dina medarbetare till genuina ambassadörer.

1. Arbetsklimat: Bli en arbetsgivare som de anställda gärna rekommenderar för att de trivs!

Goda rekommendationer bygger på övertygade medarbetare. Dina medarbetare kommer bara att rekommendera dig som arbetsgivare om de verkligen tycker om att arbeta för er. Bonusar och andra dylika belöningar bör därför inte vara den enda motivationsfaktorn i din strategi för att rekrytera och engagera ambassadörer. Satsa också på dina medarbetares inre motivation genom att uppnå och bibehålla en god arbetsmiljö.

Börja med att främja utbytet mellan kollegor från olika avdelningar, till exempel genom ett internt socialt nätverk. Uppskatta varje engagemang från medarbetarna för att på så sätt uppnå en positiv arbetsmiljö. Främja även evenemang som gynnar arbetsklimatet och erbjud dina anställda en arbetsmiljö som de är stolta över och som de kan identifiera sig med.

2. Strategi: Ett ambassadörsprogram med ett gemensamt mål och utsedda kontaktpersoner som säkerställer genomförandet och uppmuntrar andra kollegor.

Låt inte dina anställda galoppera iväg i olika riktningar. Om du verkligen vill vässa och utveckla ditt arbetsgivarvarumärke måste alla dra åt samma håll – och i samma riktning. Detta kräver en strategi som fastställer ett gemensamt mål för samtliga ambassadörer. Tänk ut lämpligt innehåll som dina ambassadörer kan använda sig av i kampanjer – till exempel en passande hashtag, eller inlägg och videoklipp om företaget som de kan dela på privata sociala medier.

Förankra också ert ambassadörsprogram inom organisationen genom att hitta kontaktpersoner som gärna ansvarar över programmet och sprider informationen till olika avdelningar. Låt de olika kontaktpersonerna aktivt utforma kampanjerna så att de också blir genuina spridare av budskapet och informationen, samtidigt som de uppmuntrar kollegor att göra detsamma.

3. Sociala medier: Tydliga riktlinjer för sociala medier tillför säkerhet samt kunskap och hjälper medarbetarna att använda de sociala nätverken korrekt.

Ambassadörerna bör använda sina sociala medier för att på så sätt gynna ert företag. Detta är dock förenat med vissa risker. Särskilt äldre anställda kan känna sig osäkra på hur de ska använda Twitter, Facebook, Instagram och dylikt, inte bara när det gäller att publicera, gilla, twittra, dela, kommentera eller hashtagga, utan också när det gäller juridiska frågor och betänkligheter.

När exakt blir det smygreklam när man lägger ut företagsinlägg på sina privata sociala medier? Är det tillåtet att dela med sig av bilder där andra kollegor är igenkännbara? Och bör man verkligen använda sig av sociala medier under arbetstid? Inte minst på grund av dessa anledningar bör du fastställa tydliga riktlinjer för användandet av sociala medier. Hjälp dina anställda att använda de olika plattformarna på rätt sätt och att följa netikettreglerna genom att erbjuda utbildning och workshops inom ämnet.

4. Ledning: Chefer som är aktiva i sociala medier är också förebilder för de anställda.

Ledningen spelar en viktig roll för företagets ambassadörer. Ledningens personliga engagemang i sociala medier har ett stort inflytande på de anställdas beteende och rekommendationer. Om cheferna inte föregår med gott exempel eller undviker sociala medier helt och hållet kommer de knappast att kunna övertyga de anställda om att bli aktiva ambassadörer via dessa kanaler.

Motivera din ledning att prata om ert arbetsgivarvarumärke i sociala medier. Gör klart hur viktig en framgångsrik strategi för ambassadörer är för företagets framgång, inte minst när det gäller rekrytering.

5. Programvara: Digitala verktyg förenklar och strukturerar processer och tillhandahåller viktiga funktioner för att kunna mäta framgång.

Allt fler företag investerar i digitala verktyg för att framgångsrikt kunna följa upp på ambassadörernas arbete och rekommendationer. Dessa verktyg gör det vanligtvis möjligt att kartlägga allt innehåll och alla processer, men även specifika rekommendationer från anställda samt deras aktivitet på digitala plattformar. De digitala verktygen går oftast också att koppla till de vanligaste rekryteringssystemen och även till ert företags sociala medier. Appar gör det dessutom enkelt för anställda att dela godkänt innehåll med såväl vänner som följare. Dessutom hålls kollegor alltid uppdaterade om intressanta lediga tjänster. För HR-avdelningar har digitala verktyg också utmärkta funktioner för analys och mätning.

6. Bonus: Belöningar motiverar, men kan också ha en negativ inverkan på arbetsgivarvarumärkets äkthet.

Bonus och belöningar som tack för en lyckad rekommendation motiverar dina medarbetare att bli aktiva som ambassadörer. Särskilt vad gäller rekrytering är det enkelt att genomföra eftersom det ofta ges efter att den rekommenderade kandidaten tillsvidareanställts. Generellt är det dock lämpligt att ha en bonusmodell som är uppbyggd i olika steg och som inte bara belönar den anställde när den sökande som rekommenderats har blivit fast anställd.

Men var försiktig: Om de anställda bara rekommenderar ert företag för att de får betalt för det, kan det ha en negativ inverkan på äktheten hos ditt arbetsgivarvarumärke. Företag som förlitar sig för mycket på att ge belöningar för rekommendationer lockar kollegor att rekommendera i massor för att samla poäng eller få bonusar. Detta påverkar inte bara rekommendationernas kvalitet utan i sociala medier blir följarna snabbt irriterade på sådant spammande, vilket i slutändan kan skada din image som arbetsgivare.

Källor:
https://recruiting-tools.ch/mitarbeiterempfehlungsprogramme/
https://de.statista.com/statistik/daten/studie/173249/umfrage/kanaele-fuer-stellenanzeigen-von-unternehmen/
https://www.adp-personalmanager.de/en/fachartikel/-/asset_publisher
https://blog.hootsuite.com/de/6-schritten-zur-mitarbeiter-fuersprache/

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Förvandla dina medarbetare till ambassadörer genom 6 steg
Märkt på:                                    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.