Employer branding är en laginsats: fem tips för att framgångsrikt samarbeta med er marknadsföring

Det står Brand på bilden i vitt på en grå vägg_employer brand

Väl genomtänkta rekryteringskampanjer är numera lika viktiga inom HR som reklamkampanjer är inom marknadsföring och det finns också värdefulla synergier mellan HR och marknadsavdelningen när det kommer till employer branding. Vi förklarar hur du kan arbeta nedan.

1. Arbeta över avdelningsgränserna

Har du ingen aning om vad dina kollegor i marknadsföringsteamet arbetar med? Vilka kampanjer som planeras just nu och vilka nya kommunikationskanaler som håller på att testas? Det borde du ha koll på. I grunden är HR-specialister också marknadsspecialister, men i stället för produkter eller tjänster så marknadsför du jobberbjudanden på ett sätt som ska locka kandidater. Det är marknadsföring, det med. För att skapa ett autentiskt arbetsgivarvarumärke som sticker ut på marknaden blir gränssnittet mot klassisk marknadsföring ännu tydligare. Produktens profil, ert sociala ansvar, organisationsprofilen samt kund- och medarbetarnöjdhet är bara några av de faktorer som i hög grad formar arbetsgivarvarumärket, vilket i sin tur påverkas kraftigt av olika marknadsföringsåtgärder. Som du ser sitter HR och marknadsteamet i samma båt, och om alla ror i samma riktning kommer ni att nå ert mål.

2. Ha ett gemensamt mål

Hur väl framgångsrikt ditt arbete blir hänger på kommunikationen. Det krävs ett öppet och ständigt utbyte med kollegor från marknadsföringsteamet för att skapa ett konsekvent och autentiskt arbetsgivarvarumärke. Se er employer branding som en gemensam uppgift, som verkar som ett gränssnitt mellan HR och marknadsteamet. Dels kan viktig information för kandidatens del, såsom arbetsuppgifter, organisationsstruktur, lön och arbetstider användas för att utveckla arbetsgivarvarumärket, dels är information om företagets värderingar, filosofi, personalförmåner eller till och med organisationsprofil minst lika viktigt att ha med. Genom att ha ett gemensamt mål kan ni attrahera både kunder och kandidater samtidigt och här är valet av rätt kommunikationsmedel och kommunikationskanaler väldigt viktigt, vilka ni bör välja tillsammans. För att uttrycka det enkelt: Om marknadsteamet marknadsför gräddtårtor på TV medan HR vill profilera morotssallad för kandidater på Facebook, blir det svårt att förmedla en trovärdig bild av företaget.

3. Vårda den gemensamma målgruppen

Utöver kunderna och kandidaterna finns det ytterligare en gemensam målgrupp som är lika viktig för såväl marknadsteamet som HR, nämligen företagets egna anställda. Dessa kan vara värdefulla varumärkesambassadörer – både för företagets produkter eller tjänster och för företaget självt, som en attraktiv arbetsgivare. Att de anställda agerar ambassadörer är dock enbart möjligt om de själva är övertygade om att ni har ett bra arbetsgivarvarumärke. Därför bör du samarbeta med marknadsteamet och ta fram tillfällen för medarbetarna att kunna engagera sig och på så sätt bidra till att forma varumärkesbilden. Det kan till exempel röra sig om workshops, brainstormingmöten eller medarbetarundersökningar. Medarbetarna måste kunna delta i diskussionen, särskilt när det rör sig om att profilera företaget på arbetsmarknaden, fastställa styrkor och svagheter som arbetsgivare och utveckla företagets usp (”unique selling point” = unik konkurrensfördel). Detta eftersom de anställda har en tydlig bild om vad ni gör bra som arbetsgivare och vet var det finns behov av förbättringar.

4. Tänk i form av kampanjer

Utnyttja kampanjtänkandet hos dina marknadsföringskollegor. Rekryteringsprocesser är numera mycket mer än bara jobbannonser, intervjuer och anställningsavtal. De är kampanjer för att hitta talanger och som rekryterare utvecklar och marknadsför du en produkt som uppfyller målgruppens behov – det vill säga ett jobb som motsvarar kandidatens förväntningar. Kandidaterna är inte här för att böna och be om jobb, utan nu för tiden gäller följande: Kandidaten är kund och kunden ska stå i centrum. Varje möte kandidaten har med den potentiella arbetsgivaren måste helt enkelt vara positivt. Kandidatresan liknar därför en framgångsrik marknadsföringskampanj och kan bli ett hållbart sätt att bygga er employer branding. Från värdet av produkten via målgrupp, kommunikationskanaler, innehållsstrategi och mätning av er framgång – det finns klara paralleller till marknadsföringskollegornas arbetssätt. Glöm inte att dra nytta av denna kunskap.

5. Utnyttja den kreativa ådran

I kriget om talanger krävs kreativitet för att skilja sig från konkurrenterna på arbetsmarknaden. Det är ingen hemlighet att marknadsavdelningar är ett mecka för kreativa hjärnor som kan bidra med nya, friska idéer till både arbetet med employer branding och rekrytering. För kandidater kan just detta vara pricken över i:et i ansökningsprocessen. En marknadsförare vet nämligen hur man formulerar slagkraftiga budskap och hur man når ut till specifika målgrupper genom olika sociala medier. Sist men inte minst kan arbetet med ert digitala brand, till exempel i platsannonser eller på er karriärportal, skapa en visuell igenkänningseffekt – helt i enlighet med vad som är hållbar employer branding. Ett enhetligt utseende vad gäller företagets varumärke bidrar i slutändan till en företagsidentitet och ökar samtidigt medvetenheten om er hos potentiella sökande.

Bildkälla: © relif – Shutterstock.com

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Employer branding är en laginsats: fem tips för att framgångsrikt samarbeta med er marknadsföring
Tagged on:                         

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.