Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin

bild på person med skärm ger feedback

För alla som arbetar med rekrytering är det ingen överraskning att kandidatupplevelsen har blivit ett av de viktigaste områdena under de senaste åren.

Detta bekräftar bara det som många av oss redan förmodat: Kandidatupplevelsens inflytande och inverkan sträcker sig långt bortom kandidater, rekryterare och HR-personal. Vill du förbättra din rekryteringsstrategi i år? Ha då i åtanke vilken påverkan kandidatupplevelsen har på ditt företag. Vi förklarar mer nedan.

Påverkan på din tid

Att regelbundet kommunicera med kandidater verkar vid första anblick vara något som du måste lägga ner mycket tid på. Men tack vare den senaste tekniken som lägger fokus på de viktiga delarna av kandidatupplevelsen är detta mycket enkelt. Du kan skicka ett kort och trevligt meddelande där du låter kandidater veta att de fortfarande är kvar i urvalsprocessen, eller tvärtom informera att de inte längre är aktuella för tjänsten. Detta kostar dig max tre minuter av din tid, men i längden kan det faktiskt spara dig flera timmar av att ta emot samtal, besvara e-post eller till och med ha fysiska möten med frustrerade kandidater. Och kom ihåg: ingen feedback är värre än negativ feedback vid rekrytering.

Påverkan på personalomsättningen

”Time-to-fill”, det vill säga den tid det tar att tillsätta en tjänst, har alltid varit ett populärt sätt att mäta rekrytering på. I dag vet vi att en icke tillsatt tjänst är mindre kostsam än en felaktigt tillsatt tjänst. Om du däremot vill börja tillsätta tjänster snabbare kan du börja med att tillhandahålla information om hur det är att arbeta hos er till potentiellt nya medarbetare. Ett genuint arbetsgivarvarumärke kan vara till stor hjälp när en kandidat befinner sig i beslutsprocessen och går i tankarna på att söka en tjänst hos er. Den bästa kandidatupplevelsen sker ibland innan en person blir kandidat – och hjälper dig att hitta rätt personer samt att behålla dem som anställda länge.

Påverkan på ditt arbetsgivarvarumärke

Det är lätt för oss att skilja på arbetsgivarvarumärke och konsumentvarumärke, men för många kandidater betyder det samma sak. En dålig kandidatupplevelse är inte bara negativt för HR-teamet, utan skadar hela organisationen. Det är otroligt hur snabbt en dålig upplevelse sprids på sociala medier bland hundratals, om inte tusentals potentiella kunder. Och det är inte svårt att räkna ut vad det kan ha för effekt på er verksamhet.

Påverkan på dina försäljningssiffror

Om ditt företag behandlar kandidater dåligt kommer de inte vilja spendera pengar på er. Mer än två tredjedelar av kandidater säger att de troligen inte skulle handla igen från ett företag efter en dålig upplevelse. Notera vad det skulle ha för negativ inverkan på ditt varumärke och plötsligt blir det ett reellt hot – och det snabbt.

I en tid då allt fler människor är sammankopplade har en persons erfarenheter automatiskt påverkan på så många andras. Aspekter som kanske inte spelade någon större roll för fem år sedan kan nu ha en bestående effekt på kundlojalitet, varumärkeskännedom och försäljningssiffror. Tänk smart ¬– även med små förändringar och optimeringar av din rekryteringsprocess kommer du inte bara att se förbättringar av kandidatupplevelsen, utan också nå en positiv inverkan på företagets övergripande resultat.

Bildkälla: © relif – Shutterstock.com

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin
Tagged on:                     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.