Är dina jobbannonser sökmotoroptimerade?

en person som surfar jobb på mobil seo_anpassad

I och med införandet av Googles egna jobbsökningsverktyg ”Google for Jobs” har sökmotoroptimering (SEO) återigen blivit ett mycket omdiskuterat ämne i rekryteringssektorn. De strategier som användes för optimering av jobbannonser så sent som förra året kan redan vara ineffektiva och till och med skada din synlighet på webben. Nedan klargör vi vad du bör vara uppmärksam på.

Rekrytering via sökmotor

Hittills har sökordsmatchning varit ett fundament för att få till bra träffar på sökmotorer. Användaren skriver in ett eller flera sökord i sökfältet och voilà: sökmotorn skannar nätet efter passande innehåll och sammanställer resultaten. Efter den här upptäckten blev det ganska vanligt inom HR att fylla jobbannonser med så många nyckelord som möjligt för att förbättra träffsäkerheten. De flesta sökmotorer känner dock numera igen det som kallas för ”keyword stuffing” och neutraliserar istället resultaten. Det är dock inte bara personer inom HR-branschen som har följt denna strategi, utan ”keyword stuffing” är för många synonymt med sökmotoroptimering – SEO.

Underskatta inte rekommendationssystem

I motsats till sökmotoroptimering har så kallade rekommendationssystem, det vill säga den teknik som genererar jobbrekommendationer på jobbsajter, hittills inte uppmärksammats särskilt mycket av rekryterare och används knappt för rekrytering idag. Det kan bero på att dessa rekommendationssystem vanligtvis arbetar bakom kulisserna, vilket gör dem svårare att förstå för rekryterare. Därför glöms de också lätt bort, trots de egentligen har stor potential inom rekryteringsbranschen. På till exempel www.careerbuilder.com är nästan 80% av alla ansökningar ett resultat av jobbrekommendationer, som användaren kan ta del av på såväl webbplatsen som i mobilappen och via e-post. Den goda nyheten är att moderna optimeringsstrategier för både sökmotorer (SEO) och rekommendationssystem (REO) är mycket lika varandra. De grundar sig bägge i relevant strukturerad data.

Jobbansökan på mobilen: jobbannonser måste anpassas

Smarttelefoner och andra digitala verktyg har permanent förändrat hur vi söker efter information samt hur den presenteras. Allt fler kandidater använder mobila enheter för att söka jobb och fler och fler arbetssökande använder en mobil enhet för att komma åt jobbsajter. Detta är viktigt att ta i beaktande när man skriver en jobbannons och det är framför allt några aspekter som är extra viktiga att ta fasta på.

Jobbsökande på mobilen brukar se ut enligt följande: användaren anger de sökord som är viktiga för hen, går snabbt igenom listan med resultat och skannar sedan igenom jobbannonsen – allt detta givetvis så fort som möjligt. Därför är det viktigt att du anger central information såsom arbetsort eller typ av kontrakt (heltid, deltid, frilans osv.) som taggar i din platsannons. Om du inte gör detta, alternativt om du använder andra sökord än kandidaten, så kommer dina annonser inte ens att dyka upp bland sökresultaten och du kan ha gått miste om en toppkandidat.

Kort och koncist på mobilen

Kom ihåg att långa arbetsbeskrivningar är svårare att läsa på mobilen och att användarna snabbt klickar sig vidare om de tycker att det är för krångligt. Istället för att skriva långa jobbeskrivningar fullproppade med nyckelord är det bättre att hålla dem korta – med strukturerad och relevant metadata som lätt filtreras fram i sökningar via mobilen.

Skillnaden mellan strukturerade och relevanta uppgifter

Efter det att ”Google for Jobs” trädde in på marknaden, så är strukturerad data på allas läppar. Det innebär att struktur och innehåll ska vara tydligt organiserat och uppdelat i specifika kategorier i en platsannons. Därför organiseras all data i bestämda inmatningsfält, vilket gör det möjligt för användaren att enkelt filtrera och snabbt söka efter relevanta nyckelord.

Medan termen strukturerad data mer syftar till hur platsannonsen är uppbyggd, är relevant data innehållsrelaterad. Det är den information och de termer som är relevanta för användaren vid en sökning. När det kommer till platsannonsen är det vanligtvis nyckelord som: lön, förmåner, arbetsort, flexibilitet i form av tid och plats, arbetsuppgifter och typ av anställning. Denna information är ytterst relevant för de flesta kandidater och väger därför tungt för sökmotorer och rekommendationssystem och placeras högre bland resultaten. Tvärtom leder avsaknaden av sådan väsentlig information till en lägre placering bland resultaten.

Få till en modern SEO-annons i tre steg

1. Undvik “keyword stuffing” som optimeringsstrategi

Om du fortsätter att stoppa in så många nyckelord som möjligt i dina jobbannonser kommer det inte leda till en bättre placering bland olika sökmotorer. Tvärtom kommer din annons istället att markeras som spam på grund av att du fyller ut den med så många nyckelord och när den väl hamnat i skräppostfiltret kommer den inte längre att synas. Företag vars innehåll upprepade gånger markeras som spam förlorar också sin trovärdighet, vilket ger långsiktiga negativa effekter på arbetsgivarvarumärket.

2. Använd relevant och strukturerad data i din platsannons

Begränsa dig inte bara till en arbetsbeskrivning och kravlista, utan se till att identifiera nyckelord, termer och fraser som de sökande använder sig av när de söker jobb via sökmotorer eller som är viktiga för att kandidater ska kunna ta beslut om jobbet. Se till att få med dem i platsannonsen på ett strukturerat sätt, till exempel genom att ange gängse jobbtitel, lön, arbetsort och typ av anställning. På så sätt ser du till att din annons bedöms som tillräckligt relevant av Google. Använd Googles guide (länk: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data) som riktlinjer. Om ditt ATS-system (HR- och rekryteringssystem) inte har stöd för relevanta inmatningsfält så ska du prata med er leverantör och få ATS-systemet anpassat till era behov.

3. Det är viktigt att välja en rekryteringspartner som förstår marknadens utveckling

De kan hjälpa dig att få ut det mesta av dina jobbannonser genom skickliga team som tar hand om dina annonser och förvandlar ostrukturerad data till strukturerad. På så sätt kan du vara säker på att du publicerar annonser som är optimerade för såväl sökmotorer som rekommendationssystem.

På https://www.careerbuilder.se, CareerBuilders jobbportal, är dina annonser alltid i goda händer eftersom våra jobbannonser publiceras i ett strukturerat format som är optimerat för att sökmotorer ska kunna läsa av dem.

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Är dina jobbannonser sökmotoroptimerade?
Tagged on:                     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.