Främja engagemang för sociala medier: nio byggstenar för din employee advocacy-strategi

bild på viral och sociala media management

För ett starkt arbetsgivarvarumärke och effektiv rekrytering behöver företag sociala medier. Detta förutsatt att arbetsgivaren vet hur de ska använda sina kanaler på ett förnuftigt och korrekt sätt. Om några medarbetare på kommunikationsavdelningen till exempel bara delar annonser eller videor ibland, så kommer detta inte ha en bestående effekt på arbetsgivarvarumärket eller rekryteringsprocessen och inte påverka nyckeltal såsom time-to-hire och kandidatupplevelsen.

Men om du som arbetsgivare sätter tydliga mål och konsekvent främjar engagemang i sociala medier så kommer dina medarbetare bli viktiga ambassadörer för ditt arbetsgivarvarumärke och du kommer, med hjälp av deras sociala nätverk, automatiskt öka räckvidden hos din målgrupp.

Granska företagskulturen: är dina medarbetare trovärdiga ambassadörer?

För att dina medarbetares engagemang i sociala medier inte ska rinna ut i sanden behöver du en employee advocacy-strategi där åtgärder som utbildning, produktion av innehåll och incitamentsystem går hand i hand. Vad som däremot ligger till grund för detta är din företagskultur. Dina medarbetare är bara trovärdiga ambassadörer om de kan identifiera sig med sin arbetsgivares mål och värderingar och känner sig stöttade och uppskattade. Det bidrar också till att de gärna går till jobbet och gör bra ifrån sig.

Innan du filar på en strategi för ökat engagemang i dina sociala medier så ska du testa din företagskultur. Enligt Edelman Trust Barometer 2019 förväntar sig 67% av anställda att deras arbetsgivare tjänar ett större syfte och att de själva har en meningsfull inverkan på samhället genom sitt arbete. Nästan tre fjärdedelar vill ha en värderingsstyrd och integrerande företagskultur och 80% säger att det är viktigt att deras arbete är intressant och tillfredställande. Se därför till att du uppfyller dina medarbetares förväntningar, annars är de inga trovärdiga ambassadörer.

Uppmuntra till interna ambassadörer och influerare

Vill du att dina medarbetare sprider innehåll om företaget tillika era värderingar och budskap? Föregå då med gott exempel. Ledningen måste vara medveten om sin roll som förebild och chefer bör regelbundet publicera inlägg, foton och videor. Detta visar era anställda att ni värdesätter aktiva sociala medier. Lyft enskilda medarbetare, team eller projektgrupper i era inlägg – det är mycket mer sannolikt att era anställda kommer att dela era inlägg om de själva är med på dem. Ni kan också hitta interna influerare att verka som pionjärer för era sociala medier och på så sätt smitta av sin entusiasm på sina kollegor.

Ramvillkor ger medarbetaren säkerhet

Osäkerhet är ofta en tröskel för aktiva sociala medier. Tänk på att många anställda inte känner sig säkra på vad och hur de ska posta, gilla, tweeta, reposta, kommentera eller hashtagga i företagets intresse. Officiella riktlinjer för sociala medier leder till tydlighet och möjlighet att orientera sig. Men fokusera inte bara på begränsningarna, det vill säga allt som era medarbetare inte får göra på sociala medier. Ge snarare exempel och förslag på högkvalitativa inlägg till era sociala medier. Be medarbetarna att delta aktivt delta i processen att skapa riktlinjer och uppmuntra feedback och egna idéer. Även utbildningskurser och workshops om relevanta ämnen kan också generera sakkunskap och därmed också förmedla en större trygghet vad gäller hanteringen av sociala medier. På så sätt stödjer du medarbetarnas sociala engagemang från dag ett.

Vilka fördelar har de anställda?

Dina medarbetare kommer att vara mer aktiva på sociala medier om de får ut något av det. Som arbetsgivare behöver du inte uteslutande locka dem med ekonomiska incitament såsom bonus eller premier. Ta reda på vad dina anställda ser ett mervärde i – det kan vara lika motiverande med ytterligare semesterdagar, deltagande i ett specifikt evenemang eller att helt enkelt att bli lyft internt. Samtidigt positionerar sig medarbetarna som ledande i branschen och utökar sitt professionella nätverk – en fördel som många kanske inte ens är medvetna om. Som arbetsgivare bör du inte bara belöna aktiviteter på era sociala medier, utan genom att även belöna era medarbetare för rekommendationer till vakanta tjänster kan ni underlätta rekryteringsarbetet. Detta kräver dock en viss fingertoppskänsla, eftersom om era medarbetare enbart rekommenderar företaget för att de får betalt för det, kan det på sikt ha en negativ inverkan på ert arbetsgivarvarumärkes trovärdighet.

Nio byggstenar för en framgångsrik employee advocacy-strategi

Förutom en öppen och värderingsstyrd företagskultur behövs en mängd åtgärder för att uppmuntra medarbetarna att agera som ambassadörer för företaget och få igång engagemanget för era sociala nätverk. Byggstenarna för en framgångsrik strategi kring detta kan till exempel vara:

  1. Riktlinjer för företagets sociala medier
  2. Utbildning i sociala medier
  3. Sociala medier-förebilder (ledningen och interna influerare)
  4. Plattform för idéer och feedback (t.ex. regelmässigt inbokade möten om sociala medier)
  5. Innehåll för sociala medier (en blandning av internt och externt innehåll)
  6. Enkel åtkomst (gör det möjligt för alla medarbetare att enkelt publicera innehåll)
  7. Gamification (interna sociala medietävlingar för att öka motivationen)
  8. Uppmuntra rekommendationer från medarbetare och belöna med olika incitament
  9. Framgångshistorier (registrera de viktigaste nyckeltalen för sociala medier och koppla dessa till företagets mål).

Källor:
https://www.edelman.com
https://www.careerarc.com/blog/2019/11/

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Främja engagemang för sociala medier: nio byggstenar för din employee advocacy-strategi

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.