Rekrytering i den digitala eran: detta behöver du känna till

Många företag och rekryterare arbetar än idag på samma sätt vad gäller rekrytering. Man publicerar en platsannons på olika jobbportaler eller till och med en fysisk annons i tidningen och sedan väntar man tills kandidater söker den utlysta tjänsten. Även om denna typ av rekrytering fortfarande är utbredd så motsvarar den inte längre dagens rekryteringsstandard och de krav som går hand i hand med en bra rekryteringsstrategi i vår digitala värld.

Utveckla moderna rekryteringsprocesser

I arbetsmarknadens nya era, där digitalisering och globalisering spelar en central roll, förväntar sig de sökande att arbetsgivare hänger med i tiden och anpassar sina ansöknings- och rekryteringsstrategier därefter. Det första steget mot modern rekrytering är en omfattande digitalisering av rekryteringsprocessen. Detta är inte bara fördelaktigt för kandidater, utan även för rekryterare. Rekryterare har nämligen möjlighet att följa upp på alla delar i rekryteringsprocessen och kan således jobba både snabbare och mer effektivt samt utvärdera och korrigera eventuella fel eller problem som uppstått.

Ansökningsprocessen måste gå snabbt och enkelt

Kandidater vill ha snabba, enkla och framför allt digitala ansökningsprocesser. De vill komma i kontakt med företag på ett smidigt sätt genom olika medier och även kunna ansöka direkt från mobilen. Här är det bäst att låta kandidaten använda enkla och korta digitala ansökningsformulär när de söker tjänsten.

Använd medarbetarna som ansiktet utåt

Lika digital som de potentiella medarbetarna vill att ansökningsprocessen ska vara till en början, lika viktig blir det personliga för dem i den fortsatta processen. Personliga samtal är viktiga och kandidater är särskilt intresserade av att höra vad nuvarande anställda har att säga om jobbet, arbetsmiljön och hela organisationsstrukturen. Samla därför ihop några anställda och kandidater och låt dina medarbetare representera ditt företag och svara på frågor.

Ett alternativ är också digitala anställningsintervjuer där anställda från ditt företag berättar mer om den lediga tjänsten. Se till att de anställdas personlighet får lysa igenom och att det inte bara blir fokus på fakta. Detta skapar förtroende och talar betydligt mer till kandidater än vad en stel genomgång med frågor hade gjort.

“Distans” är nyckelordet

Distansarbete är mer efterfrågat än någonsin. Fler och fler arbetssökande föredrar en flexibel arbetsplats och blir mindre villiga att tillbringa 40 timmar i veckan på ett och samma kontor.

Om du faktiskt erbjuder arbetstagare att arbeta på distans så ska du definitivt använda distansarbete som en del av er marknadsföring. Framför allt yngre kandidater föredrar en den sortens arbetsmodell och söker just sådana jobb. Även om arbetet endast kan utföras delvis på distans, bör du ändå annonsera detta. Använd de olika kategoriseringsalternativen på jobbportaler och betona ordet “distans” i er annons och i alla andra delar av rekryteringsprocessen.

Hitta den bästa arbetskraften online

Letar du fortfarande efter nya medarbetare genom traditionella platsannonser och sitter och väntar på att kandidaterna ska komma till dig? Då bör du definitivt arbeta med din rekryteringsprocess. Numera måste man aktivt leta efter lämpliga kandidater, för de vill bli uppsökta. Detta fungerar bäst där du tillbringar större delen av din tid: online.

Utöver de vanliga jobbportalerna på internet är branschspecifika plattformar (t.ex. forum) och sociala medier av särskilt intresse. Det sistnämnda bör på intet sätt försummas, särskilt bland den yngre generationen, vilka också är framtidens arbetskraft. På sociala medier kan du direkt komma i kontakt med dem – helt utan omvägar och långa ansökningsprocesser.

Intressanta arbetsgivare har större möjligheter

Employer branding spelar en allt viktigare roll inom rekrytering. För att rekrytera är det nämligen avgörande att ett företag uppfattas som en attraktiv arbetsgivare. En smart strategisk positionering får dig att sticka ut bland konkurrenterna och ökar effektiviteten i rekryteringsprocessen. Viktiga hörnstenar för bra employer branding är transparens och ärlighet från rekryterarnas och företagets sida.

Dessa yrken är efterfrågade av moderna rekryterare

Arbeten i den nya digitala eran kännetecknas i första hand av självbestämmande, flexibla arbetstider och distansarbete. Många jobb inom den digitala sektorn som programmerare, copywriter eller webbdesigner och även jobb på chefsnivå som Chief Digital Officer (CDO), Chief Technology Officer (CTO) eller Chief Security Officer (CSO) har arbetsuppgifter och ansvarsområden som passar perfekt in i den nya digitala och flexibla arbetsmarknaden.

Detta är särskilt viktigt för den nya arbetsgenerationen

Att ha möjlighet att arbeta på distans och flexibla arbetstider är särskilt populärt bland den nya arbetsgenerationen, eftersom balansen mellan arbete och privatliv är en viktig faktor för många anställda. Dessutom är bra digital utrustning samt möjligheten till kompetensutveckling och vidareutbildning viktigt för många kandidater.

Uppskattning och förtroende är också väsentligt för kandidater och för vissa är detta till och med viktigare än lönen. Man vill gärna bli uppmärksammad av chefer och få erkännande för sina prestationer. Om du som företag kan möta dessa önskemål kommer du inte bara att göra dina medarbetare nöjda, utan även vinna deras lojalitet.

Var flexibel

Världen förändras ständigt och dessa förändringar gäller även för arbetsmarknaden. Var uppmärksam som rekryterare, håll koll på utvecklingen på arbetsmarknaden och justera dina processer och strategier vid behov. På så sätt kan du säkerställa att du alltid håller dig uppdaterad med en flexibel rekryteringsstrategi och att du kan rekrytera de bästa medarbetarna.

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Rekrytering i den digitala eran: detta behöver du känna till
Tagged on:             

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.