Chef för första gången: så här delegerar du

Antag att du och ditt säljteam planerar ett event för kunder och potentiella kunder. Under ett möte utser du en av dina anställda till ansvarig för att organisera allt.

När du går från anställd till chef är det viktigt att lära dig att delegera – för det är omöjligt att göra allt på egen hand. Genom att delegera tar du till vara på dina medarbetares kunskap och kan ge dem nya, intressanta och varierade uppgifter som utmanar dem och ställer krav men också främjar deras utveckling. Sist men inte minst visar du också dina anställda att du känner förtroende för dem. Dina anställdas arbetsuppgifter förblir intressanta och när de fördelar uppgifterna sinsemellan utvecklar de också sin teamkänsla.lning få ytterligare uppgifter? Kräver marknaden nya strategier och beteenden av dina medarbetare? Det kan vara en stor utmaning som chef eftersom det är du som måste motivera dina medarbetare att hugga tag i nya uppgifter. Här följer en guide i fem steg, så att du framgångsrikt kan förbereda dina medarbetare inför detta.

Att delegera innebär också att kunna släppa taget

Var medveten om att när du delegerar en uppgift måste du också ge upp befogenheter. I det här fallet innebär det att din medarbetare nu måste förhandla kontrakt med hotell, marknadsförare och andra viktiga aktörer för eventet och allra helst ska den anställde ha en egen budget för detta. Se dock till att uppgiften inte faller tillbaka på dig. Om den anställde frågar dig: “Vilket hotell ska jag boka, det här eller det andra?”, tydliggör du att hen måste fatta beslut på egen hand.

Formulera ett mål

När du delegerar en uppgift är det också viktigt att du formulerar ett tydligt mål och håller dig till kriterierna för detta. Din medarbetares uppgift skulle till exempel kunna se ut så här: ”Du anordnar eventet den 14 september och kommer få reda på vilka produkter vi ska presentera. Två kunder föreläser om hur de använder vår programvara i sin verksamhet och hur den har gynnat deras arbete. Eventet äger rum från klockan 10 till 18. Inbjudningarna till kunder och intressenter måste skickas senast den 1 augusti. Syftet med eventet är att kunna informera våra kunder om den senaste utvecklingen och intensifiera vår kontakt med dem, samt att knyta kontakt med nya intressenter. För intressenterna har vi möjlighet att presentera vår kompetens inom vårt område på en bred basis. Målet är att lyckas få över 100 nya kunder och intressenter under eventet.”

Du behöver inte nödvändigtvis specificera målformuleringen, det kan också diskuteras först i ett möte med hela teamet. Vad gäller mindre arbetsuppgifter kan man diskutera målen direkt med den medarbetare som ska utföra uppgiften. Beroende på hur väl du känner din medarbetare bör du få en kort beskrivning av dennes tänkta tillvägagångssätt, för att kunna kontrollera att det praktiska genomförandet av uppgiften blir effektivt.

Denna text kommer från: Ralph Frenzel: Das Erste Mal Chef (Chef för första gången), Haufe Verlag 2008.

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Chef för första gången: så här delegerar du
Tagged on:             

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.