Så motiverar du dina medarbetare att ta sig an nya uppgifter

Ett gästinlägg av INtem.

Ska din avdelning få ytterligare uppgifter? Kräver marknaden nya strategier och beteenden av dina medarbetare? Det kan vara en stor utmaning som chef eftersom det är du som måste motivera dina medarbetare att hugga tag i nya uppgifter. Här följer en guide i fem steg, så att du framgångsrikt kan förbereda dina medarbetare inför detta.

Steg 1: Börja samtalen på rätt sätt

Det är särskilt viktigt att betona det positiva i början på samtalet! Undvik fraser som “du måste ta över detta” eftersom sådana formuleringar bara spär på stressen. Börja helt enkelt med beröm – ungefär så här: ”Det var fantastiskt hur du fick igenom detta. Vi skulle vilja gå till väga på samma sätt i ett annat projekt… “

Nivå 2: Säkerställ samarbetsvilja

Prata igenom den nya uppgiften eller gå igenom detaljerna för det nya projektet. Se alltid till att medarbetaren hänger med genom att fråga denne. Den anställde bör bekräfta din fråga med ett tydligt “ja”. Här är det viktigt att vara vaksam. Om den anställde verkar tveksam eller svarar halvhjärtat, ställ frågan igen och försök att identifiera oron. Till exempel: “Projektet har följande bakgrund, och vad gäller företagets övergripande mål…” – “Är du med?”

Steg 3: Ge återigen beröm

När du är säker på att alla frågor och funderingar är utredda ska du ge ytterligare ett genuint beröm då detta stärker medarbetarens positiva inställning till den nya uppgiften. Till exempel: “Jag är glad att jag kan räkna med dig…”

Steg 4: Lämna utrymme för egna lösningar

Nu till detaljerna: vad exakt måste den anställde fokusera på nu? Vilket problem behöver lösas? Vilket mål ska uppnås? Vad som är helt avgörande i det här steget är att inte specificera varenda detalj. Låt medarbetaren föreslå lösningar och bidra med idéer, även om du redan har konkreta idéer själv. Det är först då medarbetaren verkligen gör den nya uppgiften till sin egen.

Steg 5: Sätt upp mål och delmål

Sätt slutligen upp de första stegen, datumen, delmålen och målen. Få ned det i skrift och boka in nästa möte med syfte att diskutera vilka framsteg alternativt hinder ni har stött på i samband med den nya uppgiften.

Sedan grundandet 1989 har INtem haft uppgiften att göra vidareutbildning ännu mer framgångsrik. Det är därför INtem och dess team av oberoende partners utbildar chefer och säljare i hela Europa med INtem IntervallSystem®. Såväl deltagarna, som de företag de arbetar på, drar nytta av praktiska och beprövade metoder.

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Så motiverar du dina medarbetare att ta sig an nya uppgifter
Tagged on:                 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.