Aktiv sourcing: Vilka målgrupper är öppna för att rekryteras av en chatbot?

Rekrytering är lite som med Muhammed och berget. Om det inte finns några sökanden, får arbetsgivarna själva leta efter lämpliga kandidater. Den lovprisade lösningen på stiltjen i kandidatpoolen är aktiv sourcing och här verkar rekryterare ta till storsläggan då det är search, screening- och matchningsverktyg, automatiserad feedback och chatbots så långt ögat kan nå. Nymodigheterna vad gäller digitala verktyg har blivit naturliga i kandidatkontakten. Men är de alltid effektiva?

En chatbot skapar inte ett attraktivt arbetsgivarmärke

Företag kan inte bara förlita sig på nya digitala teknologier och rekryteringsverktyg och anta att det är något som gör dem till en attraktiv arbetsgivare i kandidaternas ögon. Du måste använda denna teknik förnuftigt, men framför allt med förståelse för din målgrupps behov och deras förväntningar. Ett bra exempel på detta är att rekrytera chatbots. De automatiserade dialogsystemen blir allt mer populära när det kommer till att svara på kandidaters frågor snabbt och effektivt. Fördelarna för företaget är uppenbara: Den digitala medarbetaren arbetar dygnet runt utan rast och kan svara på oändligt många frågor samtidigt. Svarstiden ligger på rekordlåga nivåer och företaget visar att de hänger med i den digitala utvecklingen.

Vilka sökande tjänar på chatbots?

Men är det tillräckligt för att faktiskt förbättra resultatet av rekryteringen? HR-experter varnar för att man inte ska att använda chatbots om det främsta syftet är att minska arbetsbelastningen för personalen. Studier visar nämligen att detta kan slå tillbaka, eftersom sökande fortfarande vill ha verklig och personlig kontakt. Den som bara får kommunicera med en robot känner sig inte tillräckligt uppskattad. Desto mer ouppskattad känner man sig om denna robot, försedd med mänskliga egenskaper, ger en illusion av falsk närhet och om AI-tekniken inte är lättupptäckt för den sökanden. Men det finns definitivt målgrupper som tjänar på chatbots som används på ett meningsfullt sätt.

1. Digitala infödingar: först virtuellt, sedan personligt!

I studien ”Digital Candidate Journey 2019/2020” av Stefan Scheller undersöktes inställningen till användandet av en chatbot som kommunikationsmedel i rekrytering. Målgruppen i studien var studenter som tyckte, utifrån en skala från 1 (= tycker inte alls om) till 7 (= tycker väldigt mycket om), att detta snarare var något de inte tyckte om (ett resultat om 2,43 på skalan). Studenter vill definitivt bli kontaktade med jobberbjudande av företag på affärsnätverk som XING (84%) eller Linkedin (92%). Konsten är nu att hitta rätt nivå på den digitala kommunikationen och i slutändan låta en klassisk mänsklig kommunikation via chatbots växa fram.

”Framgångsrika arbetsgivare förstår att studenter visserligen är öppna för digitala verktyg vid rekrytering – men bara om kommunikationen är snabbare och bättre riktad än den traditionella”, förklarar professor C.C Germelmann som ligger bakom studien. ”Detta bidrar sedan till att förbättra arbetsgivarmärket om rekryterarna har ett tydligt kund- och varumärkesorienterat tankesätt. Här lönar det sig att investera!”.

2. Arbetstagare: Chatbots går också att nå efter jobbet

Om företag aktivt söker upp talanger, måste de också förstå att talangerna inte bara kan hantera erbjudanden under ordinarie arbetstid. Även här är användningen av chatbots ett bra alternativ. Chatbotsen svarar direkt på frågor och kan även bistå med ytterligare information om HR-avdelningen inte är på plats. På så sätt riskerar företag inte långa väntetider där potentiella arbetstagare tappar intresset och hoppar av processen.

3. Mobila kandidater: Guide för sökanden på språng

Men chatbots kan också göra livet enklare för de kandidater som söker jobb via mobilen. Alla besvärliga ansökningsformulär på webben, där det inte bara ska fyllas i uppgifter om arbetslivserfarenhet och ytterligare meriter utan också bifogas personligt brev, kan knappast hanteras från en liten skärm på smarttelefonen. Det gör även de mest motiverade sökanden förtvivlade. Om däremot en chatbot guidar de mobila kandidaterna genom hela ansökningsprocessen, är processen istället avklarad på bara några minuter. Den digitala kollegan frågar framför allt efter kontaktuppgifter och några andra viktiga uppgifter för urvalsprocessen för att sedan ge rekryteraren dessa.

4. Avlastning vid många sökanden

Om användandet av chatbots är meningsfullt eller inte beror inte minst på hur attraktivt företaget är, men framför allt vilken vakans som ska fyllas. Trots bristen på kvalificerade kandidater finns det fortfarande branscher, företag och jobb där efterfrågan på sökanden är betydligt högre än vad det finns jobberbjudande. Om det är många sökanden till en tjänst kan chatbots vara ett bra stöd. De avlastar exempelvis HR-avdelningen med att svara på vanliga frågor, håller kandidater nöjda genom att ge snabb återkoppling och kan ställa relevanta och riktade frågor. Framför allt koncerner och medelstora företag tjänar på detta eftersom de hanterar stora mängder data.

Chatbots kan vara till stor hjälp, men de ersätter inte personlig kontakt

Trots, eller just på grund av, alla olika digitala möjligheter är mänsklig kontakt mellan HR, talanger och kandidater fortfarande avgörande för en framgångsrik rekrytering. Den som försummar detta under sourcing kommer inte heller kunna uppfylla de sökandes förväntningar. “När det gäller att kontakta rätt kandidater på ett bra sätt med ett lockande erbjudande så förblir mänsklig intelligens oumbärlig”, säger Frank Rechsteiner, ägare av Hype Group, som specialiserat sig på chefsrekrytering och strategisk rådgivning till IT -företag. “Automatiserade processer kan inte ersätta den kärnkompetens och erfarenhet en bra rekryterare besitter, men de kan komplettera dem.”

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Aktiv sourcing: Vilka målgrupper är öppna för att rekryteras av en chatbot?
Tagged on:                         

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.