Best practice för att återanställa medarbetare

Att återanställda tidigare medarbetare kan vara svårt och känsligt. Även om anledningarna till att medarbetaren lämnade inte är något att tala om, finns det fortfarande några saker att tänka på innan du kan återanställa.

Vi har sammanställt en best practice för återanställning:

Skapa dig en förståelse för varför de slutade

Om den anställde sade upp sig på egen begäran bör du ta reda på varför hen sa upp sig och om samma problem kvarstår när medarbetaren kommer tillbaka. Tom Gimbel, grundare och VD för det amerikanska rekryteringsföretaget LaSalle Network föreslår att man återigen tar upp det som sades i exitsamtalet. ”Om ni hade ett sådant samtal, titta i så fall tillbaka på anteckningarna för att förstå varför medarbetaren slutade och fråga om medarbetaren fortfarande oroar sig för samma saker, eller om skälen till uppsägning fortfarande är en dealbreaker.”

Genomför er sedvanliga anställningsprocess

När du överväger att återanställa en tidigare medarbetare på en ny position, kan det kännas lockande att skynda på anställningsprocessen något (varför inte spara tid och pengar, om möjligheten ges?). Det är dock viktigt att du intervjuar medarbetaren i detalj och behandlar denne som om det vore första gången hen är i kontakt med ditt företag.

”Överväg dina beslut noggrant under anställningsprocessen och om du väljer att återanställa – fastställ då att det är vad som är bäst för organisationen” säger Michael Lan, Senior Resume Consultant på Resume Writer Direct. ”Genomför samma process som du skulle göra med en helt ny kandidat: håll intervju, be om referenser och undersök deras tidigare arbetslivserfarenheter”.

Tänk på reaktionerna från andra medarbetare

”HR bör tänka på vilken effekt en återanställning kan ha på personalen” säger Gimbel. ”Fanns det skillnader mellan den tidigare medarbetaren och teamet? Se till att du bedömer vilken påverkan en återanställning skulle ha på dina anställdas moral och motivation.”

Gimbel föreslår också att man är har en så öppen dialog som möjligt med sina medarbetare när beslut har fattats. ”Så snart beslutet om återanställning är fattat ska du meddela din personal samt det team där den nya medarbetaren kommer att ingå. Ge dem möjlighet att uttrycka farhågor och möjligheter.” Gimbel tillägger även att det är viktigt att stå fast vid beslutet och framhålla anledningarna till återanställningen.

Återanställning innebär ny onboarding

Även om den anställde bara var frånvarande under en kort period, är det mycket möjligt att vissa processer och arbetssätt i företaget har förändrats. Tänk också på att medarbetaren troligtvis också har förändrats. ”Tidigare prestationer visar nödvändigtvis inte alltid hur bra medarbetaren kommer att prestera i framtiden och att hen en gång har tillhört de bästa innebär ingen garanti för att hen kommer att göra det igen.”, säger Gimbel. ”En återanställd bör definitivt gå igenom hela onboarding- och utbildningsprocessen – precis som alla andra nyanställda”.

Var observant på framsteg

”Eftersom återanställda är mer benägna att ha en bra förståelse för hur de ska göra ett bra jobb, är de mindre benägna om att be om vägledning eller stöd än vad nyanställda är”, säger Lan. ”Antingen det eller så tror de kanske att de anses oförmögna att utföra sitt jobb ordentligt om de ställer frågor. Med detta i åtanke, se till att du noga observerar deras utveckling i form av deras prestationer i arbetet – tillika deras återinträde i företaget”.

Är du nyfiken på att komma i kontakt med CareerBuilder och våra kanidatattraktionslösningar?
Spana in vår e-handel här!

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Best practice för att återanställa medarbetare
Tagged on:                 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.