Rekrytera säkert i osäkra tider – säkerhetsexperten tipsar

Att vi lever i osäkra tider råder det ingen tvekan om. Omvärlden beskrivs som en VUCA-värld och i en färsk debattartikel i Dagens Industri kan man läsa att den organiserade brottsligheten brer ut sig i snabb takt på svenska företag. För att hjälpa dig som arbetar med rekrytering att rekrytera säkert i osäkra tider tog vi hjälp av säkerhetsexpert Pierre Gudmundson från SRI och bad om hans bästa tips.

Hela 37% av de individer som kartlagts inom svensk organiserad brottslighet har bolagsengagemang och kostnaden för att hantera den här typen av kriminalitet har ökat till 100 miljarder SEK årligen.

”Insiderhotet är något som arbetsgivare bör ta på stort allvar. Det pågår ständigt påverkanskampanjer mot enskilda från aktörer med tveksamt eller kriminellt uppsåt och det är bara en av anledningarna till att bakgrundskontroller är viktigare idag än någonsin tidigare,” säger Pierre Gudmundson.

En annan aspekt som kan påverka anställdas lojalitet och hur man har förmåga att skydda företagets känsliga uppgifter är – hemarbete, som självklart ökat kraftigt som en följd av den pågående pandemin, något som ytterligare förstärker behovet av bakgrundskontroller, menar Pierre Gudmundson:

”På en arbetsplats finns fysiskt en mer utbredd och konkret form av inbyggd kultur och lojalitet också i gruppkänslan. När man flyttar hem arbetsplatsen till sitt eget hem på heltid, så blir också dessa delar uttänjda och till viss del försvagade. Likaså så erbjuder ju en fysisk arbetsplats ett fysiskt skydd, ett skalskydd, sektioneringar i olika utrymmen med olika behörigheter. Allt detta blir utsuddat vid hemarbete. Genom att lägga på ett extra lager säkerhet i rekryteringsprocessen i form av en bakgrundskontroll och referenstagning kan man till viss del undvika incidenter med personer som arbetar på distans. Sen är det såklart inte en heltäckande lösning, det är en del i en större helhet då man försöker sträva efter att systematiskt och proaktivt reducera sina risker,” fortsätter Pierre.

Data från World Economic Forum visar dessutom att Sverige, mellan åren 2010 och 2019, har fallit från plats 9 till 41 i rankingen över länderna med lägst kostnader för företag att hantera organiserad brottslighet.

Tips för att undvika kostsamma och farliga felrekryteringar:

  • Gör en befattningsanalys
    Börja med att genomföra en ordentlig befattningsanalys för att genomlysa organisationen och identifiera vilka medarbetare som gör vad i organisationen, vem som har behov av vad, vilken behörighetsnivå, vilka mandat, budgetansvar, vilka positioner som exempelvis har attest- och konteringsrättigheter, personalansvar, deltar i och kan påverka en upphandling, ett inköp etc. för att kunna utföra sitt arbete och för att verksamheten ska kunna bedrivas effektivt. Detta är ett sätt att identifiera och uppskatta vilka sårbarheter som finns inom en avgränsad befattningskategori. Med detta underlag kan man sedan bygga vidare en rationell plattform för beslut, exempelvis i rekryteringsprocesser och när dessa ska förstärkas.

  • Ta referenser i alla rekryteringar
    Det är inte ovanligt att det slarvas med referenstagningen i rekryteringsprocesser idag. Att ta referenser över telefon kan vara tidskrävande och bökigt, vilket kan leda till att man rationaliserar bort detta viktiga moment. Genom att digitalisera referenstagningen skapas en faktiskt ökad säkerhet, dels genom att referenstagning kan tas på alla slutkandidater snabbt och effektivt, dels genom att ett digitalt referenstagningsverktyg kan hjälpa till med digital verifiering av identitet så att man kan vara säker på att referenser faktiskt är de som de utger sig för att vara.

  • Introducera bakgrundskontroller på relevanta positioner i verksamheten
    Baserat på utfallet från befattningsanalysen, introducera bakgrundskontroller i rekryteringsprocessen för de positioner som identifierats som relevanta att kontrollera och där riskerna anses vara förhöjda. Informera kandidater tidigt, gärna redan i platsannonsen, att en bakgrundskontroll kommer att genomföras på slutkandidater. På så sätt är ni transparenta mot alla kandidater och bakgrundskontrollen dyker inte upp som en ”gubben i lådan” för kandidaten, något som annars kan skapa en dålig upplevelse och en känsla av att det finns misstro.

  • Bakgrundskontrollen hjälper er att vända på många stenar
    Med hjälp av en kvalitativ bakgrundskontroll där insamlad information förädlats av en kvalificerad analytiker kan man lära sig mycket om slutkandidaten och självklart även lyfta fram potentiella riskområden i ljuset.

    Är det till exempel så att kandidaten bedriver sidoverksamheter eller sitter i styrelsen för konkurrerande bolag? Har personen varit inblandad i många konkurser och i så fall, varför?

    Finns det en riskbild i privatekonomin? Har kandidaten många betalningsanmärkningar eller skulder hos Kronofogden? Om kandidaten inte har bra koll på sin privatekonomi ökar även riskerna vid anställning.

    Stämmer informationen i kandidatens CV, exempelvis tidigare utbildning, tidigare arbetsgivare och tidigare jobbtitlar?

    Finns det tidsluckor i CV:t? I så fall, be kandidaten att redogöra för dessa. Ofta är det inga konstigheter, men det är bra att kontrollera och inte ta saker för givet.

Om Pierre Gudmundson

Pierre är grundare till och idag verksam VD på SRI. Han har en bakgrund från Försvarsmakten och Polisen. Pierre besitter en djup expertis inom personalsäkerhetsområdet och är en van projektledare, utbildare och alltid uppskattad föreläsare.

Rekrytera säkert i osäkra tider – säkerhetsexperten tipsar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.