Att minska ledtiden mellan behov och anställning är alltid viktigt både för rekryterare och anställande chefer. När du behöver någon behöver du dem vanligtvis så snart som möjligt.

När den nuvarande pandemin för coronavirus bidrar till en explosiv tillväxt i flera branscher ser många arbetsgivare till att anställa snabbare än vanligt. Här är fyra taktiker och strategier för att hitta bra medarbetare snabbare.

Låt tekniken göra jobbet

Ta bort den mest tidsintensiva delen av rekryteringsarbetet genom att investera i tjänster som hjälper dig att skräddarsy din marknadsföringsstrategi och göra det första urvalet. Använd AI-verktyg för att skriva platsannonser, ställ in autosvar-e-postmeddelanden för vanliga frågor och investera i verktyg som automatiskt rangordnar och matchar ansökningar mot kravprofiler och hjälper dig att bygga en talentpipeline. Dessa system sparar värdefull tid och pengar i din rekryteringsprocess och gör att du kan anställa fler människor – snabbare.

Engagera ditt nätverk

Bland tidigare ansökningar och före detta medarbetare har du en pool med potentiella kandidater som du redan känner och som bara väntar på att bli återengaerade. Nå ut till din CV-databas med riktade meddelanden om pågående rekryteringar och ge dina anställda verktyg för att sprida ditt employer brand i social medier och berätta varför deras vänner och kontakter ska arbeta hos er. Tiden från ansökan till anställning brukar vara betydligt kortare för kandidater som rekommenderats jämfört med andra källor.

Var transparent

Lista förmåner som extra försäkringar, generösa pensionsavsättningar eller friskvårdsbidrag  i arbetsbeskrivningen för att uppmuntra kandidater att ansöka. Var konkret med förmånerna även om du tycker att de är standard för branschen. Distansarbete, flextid eller träning på arbetstid kan också tas för givet på arbetsplatser som har det men du vet aldrig var kandidaterna kommer ifrån. Fundera på målgruppen för annonsen och vilka förmåner eller aspekter kring arbetsplatsen som du tror är viktigast för dem. Varför inte fråga dina bästa medarbetare vad de uppskattar för lite inspiration?

Justera kravprofilen

Utvärdera de kompetenser, utbildning och erfarenheter du vanligtvis letar efter i en kandidat och överväga hur du kan finjustera eller utöka dem. På en snäv arbetsmarknad – eller i ett förändrat ekonomiskt klimat – kan medarbetare med kompetens från annan bakgrund vara ett fullträff. Behöver någon verkligen en examen för att utföra jobbet, eller räcker fristående kurser plus erfarenhet? Kan den här rollen arbeta på distans eller på ett flexibelt schema? Försök att möta kandidatens behov och preferenser.

Strategier för snabbare tillsättning

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.