Din platsannons – från ointressant till oslagbar

 Hur man skriver en vinnande platsannons

Platsannonsering är fortfarande en av kandidatattraktionens allra viktigaste delar enligt oss på CareerBuilder.se och utan en platsannons är det svårt att nå ut med ett ledigt jobb till tillräckligt många potentiella kandidater. En rekryterares mål med en platsannons bör därför vara att ”sälja in jobbet”, vilket blir svårt om platsannonsen inte är skriven på ett effektivt sätt som får kandidater att ansöka. Med detta i åtanke är det konstigt att rekryterare ofta spenderar förhållandevis lite tid på just den här viktiga delen av rekryteringsprocessen. Platsannonser blir många gånger hopplockade lite snabbt med hjälp av delar från tidigare platsannonser. Många jobbtitlar och kandidatbeskrivningar blir sedan kompletterade med klyschiga ord som ”driven”, ”målmedveten” och ”engagerad”, vilket inte får jobbsökare att ansöka till tjänsten.

Är du nyfiken på att själv publicera din jobbannons? Spana in vår e-handel här och använd våra tips direkt!

Så, hur gör man då för att förvandla platsannonsen från ointressant till oslagbar? Vi ger dig 4 tips på hur man skriver en platsannons som driver in relevanta kandidater.

1. Krångla inte till det

Håll språket enkelt. Platsannonsen ska vara lätt att förstå och innehålla vanliga ord som jobbsökare ofta söker efter. Internt på företaget kanske ni refererar till olika jobbtitlar eller tjänstebeskrivningar på ett visst sätt, men interna beskrivningar och jargong fungerar inte lika bra ut mot kandidater som inte känner till språket på ert företag än. Även om en kandidat har erfarenhet från ett specifikt, nischat område så använde kanske inte deras tidigare arbetsgivare samma benämningar eller förkortningar som ert företag använder. Försök därför att vara så tydlig som möjligt och använd vanliga, traditionella ord som är lätta att förstå och som jobbsökare kan tänkas söka efter. På detta sätt kan ni undvika förvirring och även risken att en kvalificerad kandidat väljer att inte ansöka till just ert lediga jobb på grund av att denne inte helt förstod vad rollen innefattar.

2. Var inte långrandig 

Målsättningen är att göra ett bra första intryck och det snabbt. Det är viktigt att säkerställa att kandidaten är informerad om vad tjänstens arbetsuppgifter innebär. Samtidigt bör ni se till att kandidaten får tillräckligt med information om ert företag och den företagskultur ni erbjuder. Likväl är det viktigt att vara kort och koncis. Jobbsökare idag lägger inte särskilt mycket tid på varje platsannons innan de beslutar om de kommer att ansöka eller inte. Därför är det viktigt att inte skriva en novell och istället sikta på att vara koncis och snabbt göra ett bra första intryck hos kandidaten.

3. Sälj, sälj, sälj!

Tänk på det är en jobbannons du skriver, så gör den intressant och säljande. Om du vill sälja in ert företag till kvalificerade kandidater, var säker på att den stolthet som era anställda känner för företaget, för varumärket och för företagskulturen reflekteras i platsannonsen. Inkludera information om de delar i organisationen som gör just ert företag till ett fantastiskt ställe att arbeta på. Var inte tråkig, men spexa inte heller till det för mycket, utan tänk på tips nummer 1.

4. Få kandidaten att ansöka

Sist men inte minst, när du har skapat en platsannons som framhäver både tjänsten, företaget och företagskulturen på ett bra sätt, så återstår det bara att uppmuntra kandidaterna till att faktiskt ansöka till jobbet också. Utan en så kallad call to action i stil med ”Låter det spännande? Tveka inte att ansöka redan idag!” löper ni nämligen risken att tappa en kvalificerad kandidat. Den kan lämna annonsen och tänka att den ansöker senare och sedan glömma att ansöka eller kanske glömmer var denne såg annonsen. Många kandidater har sitt CV sparat på sin dator eller mobil och är redo att ansöka, så se till att kandidaten väljer att ansöka till ert lediga jobb på en gång, innan kandidaten istället väljer att ansöka till motsvarande jobb hos er konkurrent.

Behöver du råd och hjälp av oss när du rekryterar? Kontakta oss här.

Du kanske även är intresserad av:
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Din platsannons – från ointressant till oslagbar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.