Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin

CareerBuilder kandidatupplevelse 2016

Det kommer säkert inte som någon överraskning för någon som jobbar med rekrytering att fokuset på kandidatupplevelsen har fått en större plats på agendan under de senaste åren. Inom rekrytering är det tydligt att vi är på en ”kandidatens marknad”, med kompetensbrist och svårigheter med att attrahera de vassaste kandidaterna som följd. Detta innebär att fler arbetsgivare tampas om samma kvalificerade kandidater och att kandidaterna kan till viss mån välja och vraka bland karriärmöjligheterna. Det innebär även att arbetsgivare behöver jobba betydligt hårdare med både kandidatupplevelsen och sitt employer brand jämfört med tidigare år.

Här följer några områden som påverkas av ert arbete med en positiv kandidatupplevelse:

Tid
Vid första anblick kan det kännas som ett stort åtagande att återengagera en talangpool och kommunicera med kandidater som ansökt till era lediga jobb. Detta kan dock enkelt hanteras genom ett modernt rekryteringsverktyg. Med en effektiv, automatiserad rekryteringsprocess kan du som rekryterare enkelt kommunicera med kandidater i varje steg i processen, oavsett om ditt besked är positivt eller negativt, samtidigt som du sparar oerhört mycket tid jämfört med att sköta denna återkoppling via exempelvis din inkorg. Enligt vår undersökning förväntar sig dessutom 96% av svenska jobbsökare en återkoppling efter skickad ansökan. Genom att hålla kandidater ”varma” med löpande återkoppling kan ett företag ofta erbjuda en mer positiv kandidatupplevelse än konkurrenter, vilket hjälper det långsiktiga employer branding-arbetet.

Kandidater som ångrar sig
Tid till anställning är ett viktigt nyckeltal inom rekrytering, men samtidigt vet vi idag att en tom stol ofta är billigare för företaget än en felrekrytering. Om ni vill minimera tiden som en stol är tom, samtidigt som ni rekryterar in kandidater som har en korrekt bild av tjänsten, arbetsplatsen och kulturen – börja med att ge kandidater information om hur det är att jobba hos er innan de ens har ansökt. CareerBuilders undersökning visar även att 33% har ångrat sig efter att de bytt jobb på grund av att de faktiska arbetsuppgifterna inte motsvarade vad som presenterades i platsannonsen. Autentisk employer branding räcker långt när det gäller kandidatattraktion och i vissa fall får kandidaten den bästa kandidatupplevelsen innan de ens är kandidater.

Brand
För oss som jobbar med rekrytering är det naturligt att göra skillnad på ”employer brand” eller ”arbetsgivarvarumärke” och ”konsumentvarumärke”, men för jobbsökare är dessa två samma sak. En negativ kandidatupplevelse påverkar inte bara arbetsgivarvarumärket negativt, det påverkar hela företaget. En negativ upplevelse kommuniceras snabbt via sociala medier och kan nå hundratals potentiella kandidater/köpare inom loppet av minuter. Detta för oss osökt till det sista området:

Försäljning
När kandidater känner att de behandlats illa vill de inte heller spendera pengar hos ett företag. I en av CareerBuilders undersökningar bland kandidater ser vi att 20% av kandidaterna inte skulle rekommendera företaget till en vän eller kollega och över 3% skulle sluta köpa företagets produkter helt och hållet. I takt med att människor är mer uppkopplade och connectade via sociala medier påverkas ett företags brand därmed exponentiellt genom en dålig kandidatupplevelse hos en enda individ.

Sammanfattningsvis kan man säga att små förändringar i den egna rekryteringsprocessen kommer att göra en stor påverkan både på kandidatupplevelsen, det långsiktiga arbetet med employer branding och även företagets försäljningsresultat – och nyckeln till detta arbete är ett fokuserat arbete, effektiva processer och ett modernt och effektivt rekryteringsverktyg som systemstöd för hela rekryteringsorganisationen.

Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.