Q1 – En stabil start på 2019

Ett nytt år innebär ofta en nystart, men vi på CareerBuilder.se fortsätter att leverera till våra kunder och jobbsökare, precis som under samma period förra året. Läs vidare för att få veta mer om det första kvartalet och vad som hänt hos oss på CareerBuilder.

Goda resultat från det första kvartalet

Våra jobbrekommendationsmail hade i januari en stor ökning av antalet ansökningar gentemot förra året, då ansökningarna ökade med hela 90%. Samtidigt såg vi även att antalet skickade mail fortsatte att minska under första kvartalet. Att vi fortsätter att driva in ansökningar trots det är såklart något vi tycker är roligt att se. Både för vår fantastiska produkts del, men även för att vi kan leverera kvalificerade kandidater till våra kunder och att vi kan hjälpa våra jobbsökare att hitta mer relevanta tjänster för just dem.

Vi ser även en stabil utveckling av antalet ansökningar per jobb totalt sett. Ansökningarna ökade med 22,5 % under första kvartalet jämfört med samma period 2018. Intressant är även att antalet ansökningar per användare har ökat med hela 46%. Det vill säga att när en jobbsökare befinner sig på sajten, har den nu ännu lättare att hitta andra relevanta jobb att ansöka till under tiden de är inne på sajten.

Att vi kunnat ge våra kunder detta resultat beror på flera orsaker. Bland annat fortsätter vårt AI-projekt att visa goda resultat med jobbrekommendationsmailen. Matchningsalgoritmerna lär sig under tidens gång vad kandidaten letar efter och kan lättare tolka innehållet i en platsannons och skicka ut anpassade jobbrekommendationer som jobbsökaren faktiskt vill ansöka till. Det resulterar i att jobbsökarna nu får än mer relevanta jobb skickade till sig, än de som endast mottar jobbmail med jobbförslag baserat på liknande jobbtitlar. Än ser vi ingen större avmattning av leveransen av produkten, så vi följer med intresse vad mer den kan leverera framöver.

Välkommen tillbaka Mireille!

Vi fick ett fantastiskt tillskott på kontoret av Mireille Mårtensson som åter rekryterats till företaget. Efter en sejour på LinkedIn är hon tillbaka på CareerBuilder, nu i rollen som Sales Director. Mireille säger själv:

“Det känns fantastiskt att få komma tillbaka till CareerBuilder.se som var det företag som förde mig in i den här branschen. Jag gör det i en tidpunkt där såväl vår lokala nordiska marknad som övriga världen står inför ett paradigmskifte inom kompetensförsörjning.”

Pressmeddelandet i sin helhet här >>

Svårare att rekrytera på en minskande arbetsmarknad

Statistik från SCB visar att antalet arbetslösa minskat under perioden och ligger nu på 6,3%. Både Arbetsförmedlingens och CareerBuilder.ses egna statistik visar att antalet lediga tjänster minskat på marknaden jämfört med samma månad föregående år. Att rekrytera har alltid varit en utmaning, men det rådande läget har gjort det svårare att hitta lämpliga kandidater. Det gäller som tidigare särskilt för svårrekryterade yrken inom IT, men det har även blivit svårare generellt då dagens kandidater tenderar att söka trygghet och stanna kvar hos sina nuvarande arbetsgivare.

För den som vill rekrytera innebär det att det inte alltid räcker med att “bara” platsannonsera. Det har blivit viktigare att syna alla steg i sin rekryteringsprocess och se den som en helhet. Allt ifrån vad som ska vara med i en kravprofil, till vad som ska ingå i en onboardingprocess. Vart kan en potential kandidat befinna sig? Kan vi hitta denne genom att se över tidigare ansökningar? Genom att använda en CV-databas? Behöver vi komplettera med en kampanj i sociala medier för att nå ut där människor spenderar en stor del av sin skärmtid?

Tänk även på employer brandingen ur en jobbsökares perspektiv. Vad finns det för fördelar för denne att byta ut sitt nuvarande jobb? Som vår kandidatundersökning visade är lön inte är den viktigaste faktorn för en kandidat att byta tjänst. Det är framförallt intressanta arbetsuppgifter, balans i livet och en bra chef som lockar en jobbsökare. Dock är det inte lika vanligt att dessa aspekter lyfts i en rekryteringsprocess. CareerBuilders VD Irina Novoselsky har bland annat pratat om konkurrensen på arbetsmarknaden i en artikel från Fast Company där hon tipsar om vad företag bör tänka vid rekryteringar på dagens marknad.

Forbes utnämner CareerBuilder till en av “America’s best mid-size employers”

På ett globalt plan har CareerBuilder blivit utnämnt av affärstidningen Forbes som en av “Americas Best Midsize Employers”. Tidningen utser varje år 500 arbetsgivare som har utvecklat sin företagskultur och där de anställda rankat CareerBuilder högt på grund av företagets ledande ställning inom mångfald och kultur. CareerBuiders CEO Irina Novoselsky förklarar:

“Today, CareerBuilder is the most inclusive company in our industry – our executive leadership team is 67% diverse, our overall workforce is 60% diverse and we have a 50/50 gender split.”

Få mer information om utmärkelsen >>

Vinnare inom Artificial Intelligence/Machine Learning Solutions

CareerBuilder har fått ännu ett pris under perioden. Under Stevie Awards knep CareerBuilder bronset i Artificial Intelligence/Machine Learning-kategorin för vår AI Resume Builder. Som de första inom industrin har vi ett verktyg som hjälper jobbsökare att skapa ett CV på bara några sekunder med hjälp av AI. Det som imponerade på domarna var verktygets AI-aktiverade och intuitiva funktioner, som att den hjälper de som kommer in på arbetsmarknaden för första gången att kommunicera sina övriga livserfarenheter på ett meningsfullt sätt.

Läs mer om hur CareerBuilders teknik förenklar för jobbsökare >>

Vad händer härnäst på CareerBuilder.se?

Det arbetas en hel del bakom kulisserna och som det finns mycket att göra innan vi går på semester i sommar. Som vi hintat om tidigare när det gäller kommande lanseringar testar vi bland annat nya AI-funktioner och andra tekniker, som augmented reality. Som alltid fortsätter vi att optimera vårt erbjudande, våra algoritmer på sajten och att förbättra vår e-postkommunikation mot jobbsökare. Håll utkik på kommande nyheter genom att följa denna blogg och våra sociala medier. Du hittar oss på LinkedIn, Instagram, Facebook och Twitter.

Sammanfattningsvis visar det första kvartalet en bra start på året och vi hoppas att du med detta inlägg fått en bra inblick i vad vi på CareerBuilder.se arbetar med. Allt för att fortsätta vara den mest relevanta och tekniskt utmanande jobbsajten i Sverige.

Läs mer om oss och vad vi kan erbjuda på CareerBuilder.se >>

Q1 – En stabil start på 2019

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.