Hur var 2018 för CareerBuilder.se? En tillbakablick på året som gått

Vår Product Manager Knut Sörli tar dig igenom CareerBuilder.ses 2018.

Nu när 2019 har startat har vi på CareerBuilder.se blickat tillbaka på året som varit och lyft fram de viktigaste sakerna som hänt hos oss under det gångna året. För att göra det har vi använt oss av vår egna produktansvarige och CB-veteran Knut Sörli.

CareerBuilder.se fortsätter att satsa på AI med goda resultat

”Under våren 2017 började vi vårt artificiell intelligens-projekt. Vårt mål var att förbättra jobbsökarupplevelsen på CareerBuilder.se och även att förbättra våra jobbrekommendationsmail. Vi ville visa mer relevanta jobb till jobbsökare baserat på historisk personlig information.

För att göra det började vi testa vår nya teknologi på CareerBuilder.se i oktober 2017. Det var inte förrän i januari 2018 som vi var tillräckligt nöjda med kvalitén av våra nya rekommendationer så att vi kunde rulla ut dem till 100% på vår sajt. Redan då hade vi fått ned antalet sidvisningar av jobbrekommendationer som krävdes för att generera en ansökan från 7 till 3. Det gav alltså en förbättring med hela 57%! Det är vi såklart väldigt stolta över, eftersom det hjälper arbetsgivare att få fler relevanta kandidater, men också gör det enklare för jobbsökare att hitta mer relevanta jobb för dem.

Arbetet med att även implementera de nya algoritmerna i våra jobbrekommendationsmail började i mars 2018 och den första versionen gick live i maj samma år. Grafen visar att relevansen har förbättrats markant och att vi sedan juli 2018 skickar fler ansökningar till våra kunder varje månad mot samma månad föregående år, medan vi samtidigt skickar färre mail till våra jobbsökare.

Vi får fler ansökningar trots färre skickade jobbrekommendationsmail tack vare AI.

Ansökningar per publicerat jobb ökar

Det är även roligt att se att vi fortsätter att leverera fantastiska resultat till våra kunder. Ni som annonserade under sista kvartalet 2018 fick 9% fler ansökningar per publicerat jobb jämfört med samma period 2017. Det vill säga att om ni fick 100 ansökningar förra året, så fick ni nu i snitt 109 ansökningar.

Även antalet ansökningar per publicerat jobb fortsätter att öka med hjälp av AI.

Kandidatundersökning visade missnöjda nyanställda

Under våren 2018 teamade vi ihop med Bravura för vår årliga kandidatsökarundersökning där vi ville få nya insikter kring dagens kandidater för att kunna förbättra kandidatupplevelsen och matchningen av kompetens på marknaden.

Tillsammans med Bravura fick vi in över 700 svar från jobbsökare under sommaren. En av våra insikter var hur viktig tydlighet i platsannonsen och onboarding är, då så många som var tredje kandidat har ångrat att de börjat på ett nytt jobb. En annan visade att tålamodet hos jobbkandidater minskat då de vanligen inte vill lägga mer än fem minuter på att skicka in en jobbansökan.

Vår infographic med insikter från dagens jobbsökare.

Utifrån resultaten i undersökningen skapade vi även en infographic som beskrev kandidatresan i 11 steg. Den visar att det är viktigt för rekryterande företag att utvecklas i linje med hur jobbsökare söker jobb idag för att skapa en effektiv kandidatattraktion.

Vad händer härnäst på CareerBuilder.se?

Vi på CB har många spännande nyheter att vänta som vi knappt kan hålla oss från att dela med oss av. På produktsidan kommer det nya året bland annat att bjuda på nya AI-drivna produktinitiativ. Vi kommer även att fortsätta optimera vår e-postkommunikation mot jobbsökare med fokus på relevant innehåll och även att fortsätta förbättra våra algoritmer.

Vi på CareerBuilder hoppas att ovan text ger en inblick i vad som hänt på CareerBuilder under året och hur vi ständigt försöker att utvecklas för att skapa värde för alla våra kunder. Allt för att vi drivs av att vara Sveriges smartaste jobbsajt.”

Relaterat material:

Infographic Kandidatresan 11 steg till effektiv kandidatattraktion

Hur var 2018 för CareerBuilder.se? En tillbakablick på året som gått

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.