Så lyfter du värdet av Employer Branding

Så lyfter du värdet av Employer Branding

Företag och organisationer som satsar på sin arbetsgivarkommunikation, och bygger sitt varumärke inifrån och ut är de som lyckas allra bäst. När det görs fullt ut är Employer Branding faktiskt mer avgörande för framgång än förmågan att marknadsföra sina produkter och tjänster. 

Den 29 november är det dags för årets viktigaste gala. Magnet Awards hyllar årets mest framgångsrika Employer Branding-insatser i Sverige. Sju tävlingsklasser gör det möjligt för alla att visa vad man åstadkommit det senaste året – passa på att nominera ett bidrag innan 31 oktober. All info: www.magnetawards.se

Ett starkt Employer Brand som väcker känslor är den bästa investeringen

De flesta vet det. Engagerade medarbetare bidrar till framgångsrika resultat ner på sista raden. Det är bevisat att de som satsar på sina medarbetare har 17% högre produktivitet, 20% förbättrad försäljning och därför också 21% högre lönsamhet*. Och att det i sin tur sänker anställnings- och lönekostnader, minskar frånvaro och stävjar oönskad personalomsättning. Insikten är inte ny. Idag pratar flertalet av Sveriges stora ledare och börsdirektörer ständigt om att “människorna är vår största tillgång” och att det är brist på kompetens som ofta hämmar utvecklingen. Men hur går man från ord till handling?

  • Vi menar att Magnet Awards är ett nav för en sådan förflyttning, säger Nicolas Tidhammar, Employer Branding-specialist och en av initiativtagarna  till arrangemanget, och fortsätter; Det här är HR-branschens version av Guldägget, eller kanske ännu hellre 100-Wattaren. Genom att inte bara hylla strategi och kreativitet men även sätta effekten av Employer Branding på kartan, bidrar Magnet Awards till att legitimera HR att ha samma budget som sina kollegor på marknadssidan.  

HR kliver fram i ljuset

Att fokus på att lyckas attrahera och behålla rätt medarbetare allt oftare lyfts som kritiska faktorer, och därmed hamnar i rampljuset, håller på att förändra HR i grunden. Plötsligt förväntas HR även driva digital utveckling, bli nätverksbyggare och superkommunikatörer, sätta sig in i kärnaffären, prata hållbarhet och inkludering samt konsekvent mäta allt man tar sig för. Det är en stor utmaning där de som tar för sig och visar att investeringarna betalar sig inte bara kan motivera ökade krav på resurser – de förflyttar HR till en position i förarsätet.

  • Nota bene, detta gäller inte bara de stora. Under förra årets Magnet Awards såg vi uppstickare, små arbetsgivare och kommuner från långt upp i norra Sverige dra undan mattan för sina betydligt mer resursstarka branschkollegor. Vi har en tävling som vi vill ska involvera hela Sverige  – ju fler som hoppar på tåget desto snabbare sker utvecklingen, säger Rony Lutz, ordförande för den 43 personer starka jury som kommer att noggrant bedöma alla bidrag som skickas in.
Nicolas Tidhammar och Rony Lutz

Talangerna har makten

På en marknad som de senaste decennierna förskjutit maktbalansen till fördel för talangerna växer nya hjältar fram. De arbetsgivare som klarar att kommunicera på kandidatmarknadens villkor, som använder modern teknologi smart och skapar ett tydligt, starkt och genuint arbetsgivarerbjudande har helt enkelt mycket lättare att rekrytera och behålla rätt kompetenser. De är morgondagens vinnare.

  • Och det skojiga i det hela är att det faktiskt är lika för alla. De som skapar äkta dialoger med sina målgrupper vinner mark – något som faktiskt inte har så mycket med om du är stor eller liten att göra, eller om du har mycket eller lite pengar. Levererar du en upplevelse från start till mål kan David slå Goliat, säger Nicolas Tidhammar, som vid sidan av Magnet Awards driver specialistbyrån Whydentify.

Magnet Awards – en arena där allt ljus är på Employer Branding

Magnet Awards är Sveriges största arena för och tävling i Employer Branding. Syftet med galan är att sätta arbetsgivarkommunikation i främsta rummet och hylla årets bästa kommunikationsinsatser inom området. På Magnet Awards ska de smartaste lösningarna för arbetsgivarkommunikation, internt och externt, få det erkännande de förtjänar.

  • Det här är en kväll som kastar nytt ljus över vår bransch och flyttar in arbetsgivarkommunikationen i reklamens finrum. Magnet Awards är en arena där vi inte bara lyfter de som lyckats bäst. Vi vill också inspirera fler organisationer att tänja på gränserna för sin Employer Branding och utmana varandra att bli ännu bättre, säger Hieronymus Rony Lutz, Magnetjuryns ordförande och till vardags copywriter och författare på Universum Global.

Ta chansen att bli en vinnare! Du skickar enkelt in ditt bidrag via www.magnetawards.se, allra senast den 31 oktober 2018. Tävlande kategorier är:

  • Årets kampanj – professionals
  • Årets kampanj – studenter
  • Årets kampanj – medarbetare
  • Årets insats inom Social och Etisk Styrka
  • Årets Digitala Förflyttning 
  • Årets Film och video
  • Öppen klass

Vinnarna av Magnet Awards presenteras den 29 november på Hotel At Six. – en hel kväll bestående av kunskapsdelning, branschmingel och många intressanta talare, med Caroline Farberger som keynote speaker. Konferencier är Linda Hammarstrand. Om Magnet Awards och biljetter: www.magnetawards.se

Av: Karin Ahlberg, copywriter och analytiker på Coreworkers

Magnet Awards är en branschinitiativ som ett flertal av landets ledande Employer Branding-byråer tillsammans står bakom; Whydentify, Universum Global, Coreworkers, Business & People samt Stardust Consulting.

*Källa: Gallup, Trends in Global Engagement 2017


Så lyfter du värdet av Employer Branding

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.