Så lyfter du värdet av Employer Branding

Så lyfter du
värdet av Employer Branding

Företag och organisationer som satsar på sin arbetsgivarkommunikation,
och bygger sitt varumärke inifrån och ut är de som lyckas allra bäst. När det
görs fullt ut är Employer Branding faktiskt mer avgörande för framgång än
förmågan att marknadsföra sina produkter och tjänster. 

Den 29 november är det dags för årets viktigaste gala. Magnet Awards hyllar årets mest framgångsrika Employer Branding-insatser i Sverige. Sju tävlingsklasser gör det möjligt för alla att visa vad man åstadkommit det senaste året – passa på att nominera ett bidrag innan 31 oktober. All info: www.magnetawards.se

Ett starkt
Employer Brand som väcker känslor är den bästa investeringen

De flesta vet
det. Engagerade medarbetare bidrar till framgångsrika resultat ner på sista
raden. Det är bevisat att de som satsar på sina medarbetare har 17% högre
produktivitet, 20% förbättrad försäljning och därför också 21% högre lönsamhet*.
Och att det i sin tur sänker anställnings- och lönekostnader, minskar frånvaro
och stävjar oönskad personalomsättning. Insikten är inte ny. Idag pratar
flertalet av Sveriges stora ledare och börsdirektörer ständigt om att ”människorna
är vår största tillgång”
och att det är brist på kompetens som ofta
hämmar utvecklingen. Men hur går man från ord till handling?

  • Vi menar att Magnet Awards är ett nav för en sådan
    förflyttning, säger Nicolas Tidhammar, Employer Branding-specialist och en av
    initiativtagarna  till arrangemanget, och
    fortsätter; Det här är HR-branschens version av Guldägget, eller kanske ännu
    hellre 100-Wattaren. Genom att inte bara hylla strategi och kreativitet men
    även sätta effekten av Employer Branding på kartan, bidrar Magnet Awards till
    att legitimera HR att ha samma budget som sina kollegor på marknadssidan.
     

HR kliver
fram i ljuset

Att fokus på
att lyckas attrahera och behålla rätt medarbetare allt oftare lyfts som
kritiska faktorer, och därmed hamnar i rampljuset, håller på att förändra HR i
grunden. Plötsligt förväntas HR även driva digital utveckling, bli
nätverksbyggare och superkommunikatörer, sätta sig in i kärnaffären, prata
hållbarhet och inkludering samt konsekvent mäta allt man tar sig för. Det är en
stor utmaning där de som tar för sig och visar att investeringarna betalar sig
inte bara kan motivera ökade krav på resurser – de förflyttar HR till en
position i förarsätet.

  • Nota bene, detta gäller inte bara de
    stora. Under förra årets Magnet Awards såg vi uppstickare, små arbetsgivare och
    kommuner från långt upp i norra Sverige dra undan mattan för sina betydligt mer
    resursstarka branschkollegor. Vi har en tävling som vi vill ska involvera hela
    Sverige  – ju fler som hoppar på tåget
    desto snabbare sker utvecklingen, säger Rony Lutz, ordförande för den 43
    personer starka jury som kommer att noggrant bedöma alla bidrag som skickas in.
Nicolas Tidhammar och Rony Lutz

Talangerna
har makten

På en marknad
som de senaste decennierna förskjutit maktbalansen till fördel för talangerna
växer nya hjältar fram. De arbetsgivare som klarar att kommunicera på
kandidatmarknadens villkor, som använder modern teknologi smart och skapar ett
tydligt, starkt och genuint arbetsgivarerbjudande har helt enkelt mycket
lättare att rekrytera och behålla rätt kompetenser. De är morgondagens vinnare.

  • Och det skojiga i det hela är att det
    faktiskt är lika för alla. De som skapar äkta dialoger med sina målgrupper
    vinner mark – något som faktiskt inte har så mycket med om du är stor eller
    liten att göra, eller om du har mycket eller lite pengar. Levererar du en
    upplevelse från start till mål kan David slå Goliat, säger Nicolas Tidhammar,
    som vid sidan av Magnet Awards driver specialistbyrån Whydentify.

Magnet Awards
– en arena där allt ljus är på Employer Branding

Magnet Awards
är Sveriges största arena för och tävling i Employer Branding. Syftet
med galan är att sätta arbetsgivarkommunikation i främsta rummet och hylla
årets bästa kommunikationsinsatser inom området. På Magnet Awards ska de
smartaste lösningarna för arbetsgivarkommunikation, internt och externt, få det
erkännande de förtjänar.

  • Det här är en kväll som kastar nytt ljus
    över vår bransch och flyttar in arbetsgivarkommunikationen i reklamens finrum.
    Magnet Awards är en arena där vi inte bara lyfter de som lyckats bäst. Vi vill
    också inspirera fler organisationer att tänja på gränserna för sin Employer
    Branding och utmana varandra att bli ännu bättre, säger Hieronymus Rony
    Lutz, Magnetjuryns ordförande och till vardags copywriter och författare på
    Universum Global.

Ta chansen
att bli en vinnare!
Du skickar
enkelt in ditt bidrag via www.magnetawards.se, allra senast den 31 oktober 2018. Tävlande
kategorier är:

  • Årets kampanj – professionals
  • Årets kampanj – studenter
  • Årets kampanj – medarbetare
  • Årets insats inom Social och Etisk Styrka
  • Årets Digitala Förflyttning 
  • Årets Film och video
  • Öppen klass

Vinnarna av Magnet Awards presenteras den 29 november på Hotel At Six. – en hel kväll bestående av kunskapsdelning, branschmingel och många intressanta talare, med Caroline Farberger som keynote speaker. Konferencier är Linda Hammarstrand. Om Magnet Awards och biljetter: www.magnetawards.se

Av: Karin Ahlberg, copywriter och
analytiker på Coreworkers

Magnet Awards
är en branschinitiativ som ett flertal av landets ledande Employer
Branding-byråer tillsammans står bakom; Whydentify, Universum Global,
Coreworkers, Business & People samt Stardust Consulting.

*Källa:
Gallup, Trends in Global Engagement 2017

Så lyfter du värdet av Employer Branding

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.