Nå fler kvalificerade kandidater med en kvalitetssäkrad och optimerad rekryteringsprocess

En avdammad och ompublicerad platsannons och några snabba telefonintervjuer är inte tillräckligt för att göra en kvalitetsrekrytering. Kandidaten, som ju faktiskt rekryteras in för sin specialistkompetens, ska passa in bra i kulturen på företaget också och förhoppningsvis stanna länge i organisationen. För att nå kvalitativa kandidater behövs en kvalitetssäkrad och optimerad rekryteringsprocess där steg ett är en arbetsbeskrivning och kandidatprofil som är både korrekt och verklighetskontrollerad.

Optimerad rekryteringsprocess

Visste du att 33% av svenska jobbsökare någon gång har ångrat sig efter att de bytt jobb för att arbetsuppgifterna på den nya arbetsplatsen inte motsvarade arbetsbeskrivningen i platsannonsen?

Platsannonsen: Ju mer träffsäker kandidatprofil, desto mer anställningsbar kandidat

För att lyckas med kandidatprofilen och attrahera de mest relevanta och mest anställningsbara kandidaterna är det viktigt att lägga tid på att hitta en bra balans mellan skallkrav och meriterande erfarenheter. På så sätt minimeras risken att kandidater som inte har tillräckligt mycket relevant erfarenhet ansöker, samtidigt som man minimerar risken att skrämma bort relevanta, anställningsbara kandidater på grund av att listan på skallkrav även innehåller vad som egentligen kanske borde klassats som ’nice-to-have’.

Att skriva en perfekt sökordsoptimerad, målgruppsanpassad och väl avvägd platsannons kräver teamwork. Rekryterare har inte alltid hela bilden när det gäller vilken specifik specialistkompetens en kandidat måste ha för att vara rätt för tjänsten. Därför är det viktigt att både arbetsbeskrivningen och kandidatprofilen dubbelkollas med en rekryterande chef eller teknisk expert på företaget. Denne kan troligtvis även vara behjälplig med att beskriva idealkandidatens hårda och mjuka värden, så att personer som intervjuas (och i förlängningen anställs) passar in i just deras team.

Jobbsajter och platsannonsering: Den som söker (på rätt ställen) skall finna

Det är inte bara innehållet i platsannonsen som är viktigt för att lyckas med en rekrytering, utan även var platsannonsen publiceras. Dagens jobbsökare använder i regel många jobbsajter, sociala medier och andra rekryteringskanaler i jakten på det rätta jobbet, därför är det viktigt att arbetsgivaren även har tillgång till en bra mix av kanaler som attraherar både breda och nischade målgrupper.

För att säkerställa att rekryteringsbudgeten utnyttjas på bästa sätt behöver man därför ta reda på vilka källor som ger bäst synlighet framför den tilltänkta målgruppen. Här kan ett verktyg för jobbdistribution vara en stor hjälp och ett modernt jobbdistributionsverktyg erbjuder även mätbarhet för alla rekryteringskanaler, vilket gör det betydligt enklare för rekryteraren eller HR-avdelningen att utvärdera respektive källas effektivitet och följa upp på viktiga nyckeltal som Kostnad per Anställning, eller Cost Per Hire som det även kallas.

Ansökningsprocess: Överträffa kandidatens förväntningar

Kandidatupplevelsen och det första intrycket som kandidater får av ert företag i samband med ansökningsprocessen är inte att föringa. Toppkandidater lägger stor vikt vid en enkel ansökningsprocess och har inte särskilt mycket tålamod för långdragna frågeformulär, registreringssidor eller skapande av kandidatprofiler i rekryteringsverktyg.

För att kvalitetssäkra er ansökningsprocess – testa att ansöka till ledigt jobb på er karriärsida, både via en laptop och via en mobil för att säkerställa att ni endast efterfrågar relevant information, att det inte tar mer än 1-2 minuter att skicka in en ansökan och att ert rekryteringsverktyg kan ta emot ansökningar från mobila enheter. Säkerställ även att ert rekryteringsverktyg skickar ut en automatisk bekräftelse på att ansökan har mottagits – 9 av 10 svenska jobbsökare förväntar sig en sådan, visar CareerBuilders undersökning.

Undersökningen visar även att 60% av svenska jobbsökare någon gång av avbrutit en ansökningsprocess för att ansökningsvägen varit för komplex, samtidigt som 40% av svenska arbetsgivare aldrig testat att ansöka till ett jobb på den egna karriärsidan.

 

Du kanske även är intresserad av:
Komplicerade ansökningsprocesser och hur man lyckas med kandidatanskaffningen
Hur autentiskt bör ett employer brand vara?
10 saker du inte visste om svenska jobbsökare och arbetsgivare
Hur man garderar sig mot en kontraproduktiv ansökningsprocess eller kandidatupplevelse
Kommunikation – nyckeln till en positiv kandidatupplevelse

 

Nå fler kvalificerade kandidater med en kvalitetssäkrad och optimerad rekryteringsprocess

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.