-1 av 3 har fått en sämre bild av arbetsgivare efter sin research. I den senaste undersökningen från CareerBuilder.se uppger 83% av svenska kandidater att de gör research om arbetsgivare innan de söker jobb. Majoriteten av dessa, hela 93%, besöker företagets webbsida som en del av sin research. Samtidigt uppger 1 av 3 kandidater att de fått en sämre bild av arbetsgivare efter sin research.

Jobbsökarbeteende: research om arbetsgivare

Kandidatens marknad i Sverige

– Man pratar mycket om att det är kandidatens marknad i Sverige idag, vilket kan låta lite som en klyscha. Vi på CareerBuilder har gjort en djupdykning i detta för att förstå var det egentligen innebär. I april 2016 kan man, enligt Advertsdata, se att det publicerats 30% fler lediga jobb i genomsnitt på 30 av de största rekryteringskanalerna i Sverige jämfört med april 2015.

Det innebär att kandidater idag har betydligt fler karriärmöjligheter att välja på, smörgåsbordet för kandidaten är större helt enkelt. Detta ställer i sin tur högre krav på arbetsgivarna som måste jobba hårdare med sitt arbetsgivarvarumärke, sin karriärsida och sina platsannonser för att kunna fortsätta att vara konkurrenskraftiga i sitt rekryteringsarbete, säger Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder.se.

Svenska kandidater gör research om arbetsgivare

I undersökningen framgår det vidare att Google är en viktig källa för research om arbetsgivare då 65% av respondenterna uppger att de ”googlar” företaget och 20% googlar chefens namn som en del av sin research. Google är därmed även en vanligare källa för research än sociala medier som Linkedin (36%) och Facebook (16%).

– Google-användandet ökar drastiskt från år till år och för många är Google ”startsidan för internet”. I ett rekryteringssammanhang är det därför viktigt för företag att öka sin synlighet och sökbarhet på Google samtidigt som man kritiskt granskar vilken information som listas när en kandidat gör sin research. Samtidigt är det viktigt att tänka på att många använder mobila enheter när de googlar, vilket även har gjort att Google för en tid sedan har valt att ge mobilanpassade webbsidor en högre ranking.

Många svenska arbetsgivare ser nu över både sina karriärsidor och rekryteringsverktyg för att säkerställa att de hänger med i teknikens utveckling och både kan tillgodose kandidaternas önskemål och även ta emot ansökningar som kommer in via mobila enheter, fortsätter Johan Hasslert.

Kandidater frågar vänner och bekanta som en del av sin research

Företagets rykte och arbetsgivarvarumärke blir ännu en viktig faktor i kandidatens research då hela 35% uppger att de frågar vänner eller bekanta som en del av sin research. 8% av respondenterna uppger dessutom kontaktar nuvarande eller tidigare anställda som en del av sin research, vilket även här ställer stora krav på företagens arbete med sitt eget rykte som en bra och trygg arbetsgivare.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder.se
Tel: 070-480 35 48
E-post: johan.hasslert@careerbuilder.se

 

Undersökningen är genomförd under 2015 bland 2401 registrerade medlemmar i CareerBuilders kandidatdatabas och bland 201 svenska arbetsgivare.

Majoriteten av svenska kandidater gör research om arbetsgivare
Märkt på:    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.