Hur en välskriven platsannons hjälper dig att minska tid per rekrytering

Underskatta inte värdet av en välskriven platsannons. För många företag är platsannonsering på den egna karriärsidan och på jobbsajter det största och viktigaste skyltfönstret mot potentiella kandidater och en viktig del i employer branding-arbetet.

Sälj in din platsannons bättre – minska tid per rekrytering

Huvudsyftet för en platsannons är självklart att berätta för jobbsökare att det nu finns ett ledigt jobb att söka hos arbetsgivaren. Det många arbetsgivare dock missar idag är att sälja in arbetsuppgifterna, företaget, kollegorna, det geografiska läget och framför allt berätta för kandidaten varför denne ska ta steget att byta jobb.

Genom att aktivt fokusera på att skriva välskrivna, intressanta och målgruppsanpassade platsannonser får man som arbetsgivare både en betydligt bättre synlighet framför fler relevanta kandidater och samtidigt ökar konverteringen från att en jobbsökare läser en platsannons till att denne även väljer att ansöka till tjänsten.

CareerBuilder.se: Välskriven platsannons

Här följer några snabba tips på hur en platsannons kan optimeras för att öka konverteringen till ansökan och minska tid per rekrytering:

Skriv bättre jobbtitlar:

Strunta i vilken modern, häftig jobbtitel som kommer att stå på visitkortet när kandidaten väl har fått jobbet, nu är det bara fokus på kandidatattraktion som gäller. Välj därför en jobbtitel som är tydlig och lätt att snabbt förstå i ett sökresultat bland många andra platsannonser. Den perfekta jobbtiteln bör innehålla främst traditionella svenska sökord som jobbsökare ofta söker efter. En effektiv jobbtitel kommer att ge fler klick in på annonsen från relevanta kandidater, och därmed även fler ansökningar snabbare.

Inkludera ett tydligt erbjudande i annonsen:

Kandidaten tänker ”What’s in it for me?”, så kom ihåg att berätta det i platsannonsen. Erbjuder ni intressanta och spännande arbetsuppgifter i en inspirerande miljö? Är ett jobb på ert företag ett strategiskt karriärdrag? Erbjuder ni friskvårdsbidrag eller pensionsavsättningar? Hur ser utvecklingsmöjligheterna ut? Erbjuder ni era anställda att flexa eller jobba hemifrån? Är lönen och förmånerna en av era konkurrensfördelar? Ett tydligt erbjudande i annonsen hjälper till med införsäljningen av både företaget och tjänsten, vilket i sin tur ger er en bättre och snabbare konvertering till ansökan.

Uppmuntra kandidater till att ansöka:

När företagskulturen, arbetsuppgifterna och erbjudandet har presenterats för kandidaten, kom även ihåg att uppmuntra kandidaten till att ta steget och skicka in sin ansökan redan idag. Genom att skriva en uppmuntrande text i annonsen i stil med ”Passar du in på ovanstående profil, tveka inte att ansöka redan idag! Ansökningar hanteras löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet.” ökar chanserna att kandidaten faktiskt skickar in ansökan. Det sista vi vill ska hända är att en kandidat blir intresserad av tjänsten och tänker ”Intressant, jag ansöker på lördag när jag har lite mer tid.” och sedan glömmer att göra det, alternativt glömmer var denne har sett er annons. Kandidater är idag benägna att ta action och många har sitt CV sparat antingen på sin dator eller på en molntjänst som Dropbox eller Google Drive, men ibland kan de behöva en push i rätt riktning.

 

Du kanske även är intresserad av:

Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
Del 1: Varför optimera och målgruppsanpassa platsannonser?
Del 2: Effektiva jobbtitlar
Del 3: Anpassade företagspresentationer
Del 4: Arbetsbeskrivningen – En av platsannonsens mest kritiska delar
Del 6: Kandidatprofilen – Det är skillnad på ”need to have” och ”nice to have”
Del 7: Ansökan – Frågar man inte, så får man inte

Hur en välskriven platsannons hjälper dig att minska tid per rekrytering

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.