HR-ordlistan: Konverteringsgrader för platsannonsering

 

När man pratar om statistik för platsannonsering pratar man ofta om visningar eller klick och ansökningar. Dessa är alla viktiga nyckeltal att ha koll på för att säkert veta hur en platsannons på den egna karriärsidan eller en jobbsajt har presterat.

Ett minst lika viktigt nyckeltal är konverteringsgraden mellan hur många som läser en platsannons och hur många som väljer att ansöka till tjänsten då detta ger en tydlig indikation på hur attraktivt det lediga jobbet är. Konverteringsgraden i % räknas ut genom att dela antalet ansökningar med antalet visningar av platsannonsen.

Konverteringsgraden kan även optimeras genom att skriva en målgruppsanpassad, effektiv och attraktiv platsannons som är sökordsoptimerad med många relevanta, rollspecifika sökord.

Vill du veta mer om hur man skriver effektiva platsannonser?
Läs Rekryterarens Guide Till Effektiva Platsannonser
Håll koll på våra webinar där vi lär dig skriva effektiva, målgruppsanpassade platsannonser

 

Du kanske även är intresserad av:

HR-ordlistan: XML
HR-ordlistan: Jobbdistribution
HR-ordlistan: Rekryteringsverktyg

HR-ordlistan: Internationella nyckeltal (Key Performance Indicators) för HR
HR-ordlistan: Rekrytering via sociala medier

HR-ordlistan: Konverteringsgrader för platsannonsering
Tagged on:     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.