Kommunikation – nyckeln till en positiv kandidatupplevelse

 

Facebook, LinkedIn, What’s App, Google+… in en tid då kommunikationen fullkomligt forsar fram i ett ständigt växande nätverk av digitala medier förväntar sig även kandidater betydligt mer kommunikation genom sin ansöknings- och rekryteringsprocess än tidigare.

Hela 96% av svenska jobbsökare förväntar sig en återkoppling från arbetsgivaren efter en skickad ansökan, visar CareerBuilders senaste undersökning. 71% av dessa förväntar sig åtminstone en automatisk bekräftelse på skickad ansökan och 67,5% vill gärna få en personlig återkoppling per mail.

CareerBuilder - kommunikation ger positiv kandidatupplevelse

Dåliga nyheter är bättre än inga nyheter
Jobbsökare vill få en återkoppling på utfallet av en jobbansökan, oavsett om det är ett positivt eller negativt svar. CareerBuilders undersökning visar även att en utebliven återkoppling är direkt skadligt för arbetsgivarens varumärke då 2 av 10 jobbsökare inte rekommendera företaget vid utebliven återkoppling och över 3% skulle sluta att köpa företagets produkter helt och hållet.

Löpande kandidatkommunikation ett försprång i konkurrensen om kandidaterna
Genom att hålla alla kandidater som ansökt till era lediga jobb uppdaterade på hur rekryteringsprocessen fortskrider ger ni kandidaten en positiv bild av er som arbetsgivare, samtidigt som ni som arbetsgivare på ett naturligt sätt skapar nya kontaktytor med kvalificerade kandidater. Man pratar om att det är kandidatens marknad 2015 och det understryks av att antalet publicerade platsannonser i Sverige är högre än på mycket länge, vilket innebär att kvalificerade kandidater har betydligt fler karriärmöjligheter att välja på. Den arbetsgivare som är bäst på att attrahera- och kommunicera med dessa kandidater har ett klart försprång i jakten på de bästa kandiderna.

Kommunikation – nyckeln till en positiv kandidatupplevelse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.