PRESSRELEASE: Svenska arbetsgivare är bra på att återkoppla till kandidater

Den senaste undersökningen från CareerBuilder.se bland svenska jobbsökare och arbetsgivare visar glädjande nog att svenska arbetsgivare är bra på att återkoppla till kandidater som ansöker till lediga jobb.

Hela 93% av de arbetsgivare som svarat på undersökningen uppger att de återkopplar till kandidater med minst en bekräftelse på mottagen ansökan och 49% uppger att de ger sina kandidater en personlig återkoppling per mail. 31% uppger att de även ger sina kandidater en personlig återkoppling per telefon.

Svenska arbetsgivare bra på att återkoppla till kandidater

Det är så klart oerhört glädjande att se att svenska arbetsgivare prioriterar sin kandidatupplevelse och väljer att återkoppla till sina kandidater, oavsett om kandidaten har gått vidare i processen eller ej. Att kommunicera med kandidater och hålla dem uppdaterade genom hela rekryteringsprocessen är viktigt både från ett direkt rekryteringsperspektiv men även från ett mer långsiktigt employer branding perspektiv och arbetsgivarens framtida rykte bland kandidater, säger Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder.se

Undersökningen visar även att svenska jobbsökare i allt större utsträckning vill få en återkoppling från arbetsgivare då över 96% uppger att de förväntar sig åtminstone en återkoppling på mottagen ansökan. Detta är en ökning med hela 15% jämfört med 2014.

Användningen av internetbaserade tjänster för bland annat e-handel ökar från år till år och som internetanvändare förväntar man sig i regel att få en direkt återkoppling, ett kvitto på att till exempel ett köp har genomförts. Samma beteende ser vi bland dagens jobbsökare. Man förväntar sig i allt större utsträckning att få en bekräftelse från arbetsgivaren på att ansökan har mottagits. Vi på CareerBuilder märker, i kontakten med våra kunder, att frågan kring återkoppling till kandidater blivit högprioriterad. Rekryterande företag inser vikten av att återkoppla och man implementerar system och processer för att kunna säkerställa återkoppling på ett effektivt sätt, fortsätter Johan Hasslert

Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder.se
Tel: 070-480 35 48
Mail: johan.hasslert@careerbuilder.se

Undersökningen är genomförd under 2015 bland 2401 registrerade medlemmar i CareerBuilders kandidatdatabas och bland 201 svenska arbetsgivare.

PRESSRELEASE: Svenska arbetsgivare är bra på att återkoppla till kandidater