Nästan hälften av Sveriges jobbsökare är mobila i sitt jobbsökande

– Över hälften av Sveriges arbetsgivare har inte en mobilanpassad karriärsida

46% av Sveriges jobbsökare skulle föredra att ansöka till jobb via mobilen visar CareerBuilders senaste undersökning. Jämfört med motsvarande undersökning som CareerBuilder genomförde 2013 är detta en ökning med 13 procentenheter.

Samtidigt uppger 2 av 3 svenska arbetsgivare att de inte är rustade för att hantera ansökningar från mobila enheter som smartphones och surfplattor.

“Det vi ser är en lavinartad ökning i mobilanvändning de senaste två åren och från ett rekryteringsperspektiv är det oroväckande att svenska arbetsgivare i stor utsträckning inte kan tillgodose kandidaternas behov om att enkelt kunna ansöka till lediga jobb via mobilen”, säger Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder.se

När det gäller CV:n sparade på molntjänster som Google Drive eller Dropbox är siffran oförändrad från 2013, var fjärde jobbsökare uppger även 2015 att de har sitt CV sparat på en sådan tjänst.

Samtidigt uppger endast 6% av de tillfrågade arbetsgivarna att de kan hantera ansökningar från molntjänster.

“Under hösten har Google kommunicerat att mobilanvändandet på Google nu för första gången har gått om vanliga datorer. I och med en drastiskt ökad mobilanvändning även vid jobbsökande är det sannolikt att många jobbsökare även i större utsträckning väljer att ansöka till lediga jobb med hjälp av molntjänster och tyvärr riskerar många svenska arbetsgivare att gå miste om kvalificerade kandidater på grund av förlegad rekryteringsteknologi”, fortsätter Johan Hasslert

Johan Hasslert, Marknadschef på CareerBuilder Nordic
Tel: 070-480 35 48
Mail: johan.hasslert@careerbuilder.se

Undersökningen är genomförd under 2015 bland 2401 registrerade medlemmar i CareerBuilders kandidatdatabas och bland 201 svenska arbetsgivare.

CareerBuilder är en av Sveriges och världens största aktörer inom segmentet internetbaserad rekrytering och erbjuder helhetslösningar inom kandidatattraktion och rekryteringsverktyg för kandidathantering. Vi publicerar över 10 000 lediga jobb på Careerbuilder.se varje månad samtidigt som vi gör det enklare för rekryterande företag att attrahera, hantera och återengagera toppkandidater. Allt med fullt fokus på mätbarhet och ROI.
CareerBuilder erbjuder lösningar inom:
– Platsannonsering och onlinerekrytering
– HR Software / Rekryteringsverktyg – Kandidatattraktion, Kandidathantering och Kandidatkommunikation
– Employer Branding

Nästan hälften av Sveriges jobbsökare är mobila i sitt jobbsökande