PRESSRELEASE: CareerBuilder förvärvar Textkernel

CareerBuilder förvärvar Textkernel

CareerBuilder förvärvar Textkernel och stärker sitt erbjudande inom HR-lösningar genom världsledande teknik för flerspråkig semantisk sök och matchning

CareerBuilder har under juli månad slutfört ett majoritetsförvärv av företaget Textkernel, en global ledare inom semantisk sökteknologi för HR och rekrytering. Förvärvet stärker CareerBuilders erbjudande inom HR-lösningar ytterligare samtidigt som Textkernels globala tillväxt accelereras.

Textkernel, med säte i Amsterdam, är marknadsledande inom området flerspråkig semantisk rekryteringsteknologi, Artificial Intelligence (AI), eller maskininlärning och naturlig språkbehandlingsteknik inom HR-segmentet.

Kärnan i Textkernels verksamhet är semantisk sökteknologi, eller semantic search, vilket kortfattat kan förklaras som automatisk avläsning- och förståelse av kontextuell innebörd i ord och fraser med syfte att ge användaren ett betydligt mer träffsäkert resultat.

Inom HR-segmentet innebär denna maskininlärning att man med hjälp av semantisk teknologi kan uppfatta vad användaren egentligen är intresserad av för typ av sökträffar istället för att endast förlita sig på sökordsrelevans, vilket resulterar i bland annat förbättrade resultat vid sökningar i sökmotorer, CV-databaser och matchning mellan exempelvis innehållet i ett CV och innehållet i en platsannons. Tekniken ger även en betydligt bättre träffsäkerhet vid automatisk parsing, eller automatisk ifyllnad, av information från exempelvis ett CV-dokument till fält i ett rekryteringsverktyg. Förutom den semantiska teknologin, som genom förvärvet blir tillgänglig för CareerBuilders kunder, ger Textkernels verktyg Jobfeed ytterligare kraft till CareerBuilders Big Data Analytics-produkter.

– CareerBuilder har ända sedan starten för 20 år sedan lagt ett enormt fokus på teknik och innovation. Förvärvet av Textkernel tar vårt erbjudande till HR- och rekryteringsbranschen till ytterligare en ny nivå. Textkernels spjutspetsteknik inom semantisk sök och matchning hjälper arbetsgivare och kandidater att hitta- och kommunicera mer effektivt med varandra och kommer tveklöst att gynna CareerBuilders kunder och användare över hela världen. Vi ser verkligen fram emot att kunna introducera Textkernels teknik i våra befintliga produkter framöver och vi är övertygade om att detta kommer att ge våra kunder och användare ett ännu större värde och avkastning från våra tjänster, säger Anders Selvehed, VD på CareerBuilder i Norden.

Textkernel grundades 2001 som en privatägd kommersiell R&D-avknoppning från forskning i naturlig språkhantering och maskininlärning vid universitet i Tilburg, Antwerpen och Amsterdam.

– Vi förstår ostrukturerad text-data bättre än någon annan i branschen och vi använder denna kunskap till att hjälpa våra kunder och partners med ökad produktivitet genom en bättre sök- och matchningsupplevelse. Tillsammans med en marknadsledare som CareerBuilder, som har en närvaro i över 60 länder, kan vi växa vår verksamhet snabbt och göra vår kunskap tillgänglig för företag i hela världen, säger Jakub Zavrel, grundare och CEO på Textkernel.

Anders Selvehed, VD på CareerBuilder i Norden: 073-505 14 97 (anders.selvehed@careerbuilder.se)

CareerBuilder är en av Sveriges och världens största aktörer inom segmentet internetbaserad rekrytering och erbjuder helhetslösningar inom kandidatattraktion och rekryteringsverktyg för kandidathantering.

Vi publicerar över 9000 lediga jobb på Careerbuilder.se varje månad samtidigt som vi gör det enklare för rekryterande företag att attrahera, hantera och återengagera toppkandidater.
Allt med fullt fokus på mätbarhet och ROI.
CareerBuilder erbjuder lösningar inom:
– Platsannonsering och onlinerekrytering
– HR Software / Rekryteringsverktyg – Kandidatattraktion, Kandidathantering och Kandidatkommunikation
– Employer Branding
För mer information:
www.careerbuilder.se | rekrytering.careerbuilder.se | info@careerbuilder.se | 08-522 167 00

PRESSRELEASE: CareerBuilder förvärvar Textkernel
Tagged on: