Mobilanpassade karriärsidor rankas högre på Google från och med idag

Googles senaste algoritmuppdatering, ”Mobilegeddon” rullas ut i hela världen idag. Som namnet antyder så är algoritmen mobilfokuserad och syftar till att belöna moderna, mobilanpassade webbsidor genom att lyfta dem i sökresultaten och på samma gång, bestraffa webbsidor som är föråldrade och inte mobilanpassade.

Förändringen innebär i stora drag att användare som gör sökningar på Google via sin mobila enhet kommer att se att mobilanpassade webbsidor listas högre i sökresultaten och företag som har begränsad, eller helt saknar, mobilanpassning på sin webbsida, kommer därmed att listas lägre.

Förändringen förväntas även ha en större påverkan på sökresultat i hela världen än de tidigare uppdateringarna ”Panda” och ”Penguin”, som påverkade 12% respektive 3% av alla sökresultat globalt.

We will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results, säger Takaki Makino, Chaesang Jung och Doantam Phan i ett blogginlägg för Google webmasters

CareerBuilder välkomnar uppdateringen och ser ett stort värde i att Google uppmuntrar till mobiloptimering. Vi har tidigare lyft fram vikten av en mobilanpassad karriärsida med tanke på att jobbsökare i Sverige och globalt i allt större utsträckning föredrar att söka jobb via mobila enheter. På CareerBuilder arbetar vi kontinuerligt med att optimera våra redan mobilanpassade karriärsidor för att ett av våra kunders viktigaste fönster mot kandidaterna hela tiden ska ligga i teknikens framkant.

Mobilanpassade karriärsidor rankas högre på Google från och med idag
Tagged on:     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.