Platsannonsering på nätet, både på den egna karriärsidan och på externa forum och jobbsajter, som till exempel CareerBuilder.se, är fortfarande ett av de vanligaste sätten för arbetsgivare att nå ut för att hitta nya medarbetare och tusentals nya platsannonser publiceras varje månad.

Trots detta är det förvånansvärt många arbetsgivare som inte prioriterar att lägga tid på att skriva målgruppsanpassade, optimerade platsannonser samtidigt som många arbetsgivare anser att det är svårt att formulera bra, tydliga och säljande platsannonser.

I denna en bloggserie kommer vi därför att dela med oss av tips som hjälper dig som rekryterar och kämpar med att formulera arbetsbeskrivningar och kandidatprofiler att vässa dina platsannonser.

CareerBuilder platsannonsering


Vi börjar från början genom att fråga oss:

Varför ska man lägga tid på att optimera och målgruppsanpassa sina platsannonser?

Svaret är enkelt. ­Genom att optimera en platsannons (optimering innebär kortfattat att man skriver platsannonsen med fokus på sökbarhet och synlighet i sökmotorer och därmed säkerställer att många relevanta sökord så som jobbtitel, branschspecifika ord som exempelvis programspråk inkluderas i annonsen) ger man platsannonsen bättre förutsättningar att synas högt i träfflistor i sökmotorer som till exempel Google, Bing och på relevansbaserade jobbsajter som CareerBuilder.se. Genom att synas högre i sökningar än andra företag som söker liknande kompetenser ökar man sina chanser att en relevant kandidat ska klicka på jobbtiteln för just er tjänst och läsa annonsen.

Genom att dessutom målgruppsanpassa platsannonsen (målgruppsanpassning innebär att man skriver annonsen med fokus på den kandidat, eller målgrupp, man vill nå ut till och anpassar både budskap och information som inkluderas i annonsen till den tilltänkta kandidaten.) når man ut med ett mer riktat budskap och erbjudande som rätt kandidat lättare kan identifiera sig med och bli intresserad av, vilket leder till fler relevanta ansökningar, vilket i förlängningen innebär att ni kan tillsätta tjänsten snabbare.

Genom att förse kandidater med så relevant information som möjligt i detta tidiga skede är det dessutom mer troligt att de kandidater som kallas till intervju är intresserade av en anställning på företaget.

Här följer ett antal frågeställningar som är bra att ha i åtanke när det är dags att skriva platsannonser:

  • Vilken målgrupp riktar sig annonsen till och vad är intressant för kandidater i målgruppen?
  • Vill ni nå ut till kandidater mellan 20-30 år eller kanske 35-55?
  • Vilken utbildningsbakgrund/arbetslivserfarenhet?
  • Är det en teknisk tjänst eller en tjänst inom ekonomi?
  • Teknikern är troligtvis mer intresserad av innovation och utveckling medan ekonomen sannolikt är intresserad av företagets omsättning, aktiekurser och så vidare.
  • Vad är attraktivt på just ert företag för en tekniker och vad är attraktivt för en ekonom?
  • Vad är attraktivt på ert företag för en junior kandidat och vad är attraktivt för en person med 15 års arbetslivserfarenhet.

Den gyllene frågan när det gäller målgruppsanpassning av annonser:
Vad skulle få en relevant kandidat i målgruppen att bli så intresserad av just er annons så att kandidaten väljer att ta steget och ansöka till tjänsten och förhoppningsvis byta jobb?

 

Du kanske även är intresserad av:

Del 2: Effektiva jobbtitlar
Del 3: Anpassade företagspresentationer
Del 4: Arbetsbeskrivningen – En av platsannonsens mest kritiska delar
Del 5: Erbjudandet till kandidaten – ”What’s in it for me?”
Del 6: Kandidatprofilen – Det är skillnad på ”need to have” och ”nice to have”
Del 7: Ansökan – Frågar man inte, så får man inte

Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 1: Varför Optimera och Målgruppsanpassa platsannonser?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.