9 saker att tänka på när man väljer rekryteringsverktyg

Fler och fler arbetsgivare väljer molnbaserade rekryteringsverktyg. Så kallad SaaS, eller Software as a Service, har blivit populärt eftersom att lösningar och verktyg kan implementeras snabbt och utan stora interna IT-relaterade kostnader. SaaS gör det även möjligt för mindre och medelstora företag att få tillgång till den senaste tekniken i alla typer av uppkopplade enheter, så som laptops, surfplattor och smartphones, utan att behöva oroa sig för stora inköpskostnader eller löpande underhåll av komplex IT-infrastruktur.

Vår checklista ger dig en guide över vad man bör tänka på när man väljer rekryteringsverktyg:

CareerBuilder1 rekryteringsverktyg

  1. Är rekryteringsverktygets användargränssnitt tydligt, strukturerat och lättförståeligt?
    För att rekryteraren ska kunna arbeta så effektivt som möjligt bör rekryteringsverktyget inkludera en så kallad ”dashboard”, en startsida som visar en översikt över de viktigaste funktionerna för en rekryterare direkt efter att rekryteraren har loggat in. Vilka intervjuer och möten ska genomföras idag? Vilka uppgifter behöver vara färdiga idag eller den kommande veckan?
  2. Är karriärsidor och platsannonser mobilanpassade?
    Fler och fler väljer mobilen före laptopen när de söker jobb och företagets karriärsida är en av de första källor som kandidater använder för att göra research om arbetsplatsen och söka efter lediga jobb. Detta gör mobilanpassning av karriärsidor och platsannonser till en topprioritet samtidigt som karriärsidorna även bör anpassas för bästa möjliga prestanda i sökmotorer, så kallad SEO eller sökmotoroptimering.
  3. Tillåter systemet en viss flexibilitet och mindre löpande justeringar?
    Säkerställ att funktionaliteten i systemet går hand i hand med era rekryteringsprocesser, eller att de processförbättringar som eventuellt föreslås av leverantören, passar in i organisationen och ger ett mervärde. Säkerställ även att löpande mindre justeringar kan skötas av en administratör utan support från systemleverantören.
  4. Inkluderar systemet en enkel ansökningsväg för kandidaten?
    En av de absolut viktigaste aspekterna i valet av nytt rekryteringssystem är kandidatupplevelsen och där väger en snabb och enkel ansökningsväg för kandidaten tungt. Kandidater idag vill kunna skicka iväg en ansökan via både laptops och mobila enheter och är inte beredda att lägga mycket tid på varje enskild ansökan. Var därför säker på att ansökningsförfarandet tillgodoser dagens tidseffektiva kandidater och kan ta emot ansökningar och CV:n i alla vanliga filformat, från molntjänster och även från Linkedin.
  5. Är prisstrukturen för systemet flexibel i förhållande till antal användare och nya fuktioner?
    En föränderlig marknad innebär ofta förändringar i en organisation. Vid en högkonjunktur blir ofta rekryteringsbehovet större och det ställer högre krav på bland annat HR. Det är därför viktigt att de verktyg man väljer att arbeta med är skalbara och att exempelvis nya användare kan läggas till snabbt och till en rimlig kostnad.
  6. Kan ni nå kandidater i alla era rekryteringskanaler genom samma system?
    Om er rekryteringslösning är integrerad med en eller flera jobbsajter kan ni publicera lediga jobb direkt genom verktyget. Om verktyget dessutom erbjuder funktionalitet för så kallad ”multi-posting” kan rekryteraren arbeta än mer effektivt då en platsannons kan skjutas ut till er egen karriärsida, flera jobbsajter och sociala medier på en och samma gång. Genom multi-posting sparar rekryteraren värdefull tid samtidigt som den utannonserade tjänsten får betydligt mer synlighet, vilket ökar era chanser att nå fram till rätt kandidat snabbare.
  7. Underlättar systemet personlig återkoppling med kandidater?
    Ett modernt rekryteringsverktyg har funktionalitet för att skapa personliga e-postmallar för snabb och enkel kommunikation med kandidater. Kandidater förväntar sig en återkoppling på sin ansökan och det är upp till varje arbetsgivare att ge kandidatupplevelsen en personlig touch. Genom att arbeta effektivt med e-postmallar kan man ge kandidaten en automatisk återkoppling i varje steg i rekryteringsprocessen samtidigt som återkopplingen som kandidaten får känns personlig.
  8. Kan systemet attrahera kandidater, samla in kandidatinformation och återengagera kandidaterna vid ett senare tillfälle?
    En egen talangpool i rekryteringsverktyget är en användbar extra resurs för när det är dags att hitta lämpliga kandidater till en öppen rekrytering. Kandidater som ansöker till ett ledigt jobb hos er bör automatiskt landa i en kandidatdatabas för att sedan göras sökbara för alla rekryterare i systemet. Kan rekryteraren söka i databasen baserat på sökordsrelevans? Kan rekryteraren även hantera kandidater direkt i databasen och flagga intressanta/ointressanta kandidater för framtida referens och kan rekryteraren kontakta kandidater direkt via databasen? Dessa frågor är viktiga att ta med sig i valet av rekryteringslösning för att rekryteringsarbetat ska bli så effektivt som möjligt.
  9. Inkluderar rekryteringsverktyget en rapport- och analysfunktion som hjälper er att utvärdera rekryteringsinvesteringar?
    Ett exempel på en sådan rapportfunktion kan vara rapporter som kan tas fram i realtid och som visar vilka jobbsajter eller rekryteringskanaler som levererar bäst kandidatkvalitet eller vilken rekryteringsfas som tar mest tid i anspråk för individuella rekryterare.

9 saker att tänka på när man väljer rekryteringsverktyg
Tagged on:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.