3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

En rekryterares jobb är inte helt enkelt alla gånger. Det är ofta många bollar i luften, kontakt med kunder för att sätta kravspecifikationer och kandidatprofiler ska balanseras med att träffa så många och så rätt kandidater som möjligt samtidigt som man ibland behöver både agera säljare och kundsupport. Det är ett under att en rekryterare hittar tillräckligt med tid på dygnet för att balansera alla dessa utmaningar och ändå hinner hem till ”Halv åtta hos mig”.

3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Så hur gör de då, dessa framgångsrika rekryterare?

  1. De är mästare av multi-tasking:
    Riktigt framgångsrika rekryterare har många strängar på sin lyra. De är kameleonter som snabbt växlar mellan att vara säljare, karriärvägledare, konsult, researcher och terapeut. Med andra ord; de gör vad som krävs och dedikerar den tid som behövs till att förstå önskemål och behov hos sina kunder och kandidater. Resultatet av detta är ett förtroende hos både kunder och kandidater som i sin tur leder till kortare beslutsvägar och ett långsiktigt framgångsrikt samarbete med kunder.
  2. De är experter på rekryteringstrender:
    Antalet kandidater som väljer att söka jobb och information om arbetsgivare via sin mobil ökar stadigt dag för dag och att ha en mobilanpassad karriärsida är ett måste i dagens mobila värld. Framgångsrika rekryterare har insett vikten av att göra det så enkelt och smidigt som möjligt för kandidater att ansöka till lediga jobb. Detta kan bland annat innebära att man tar emot en ansökan som laddats upp via Google Drive eller en ansökan med ett kortare, oformaterat personligt brev som skrivits på en mobil tillsammans med ett CV från Dropbox.För mer information om rekryteringstrender, se även:
    9 saker du bör veta när det är dags att rekrytera
  3. De går inte en extra mil, de går två och analyserar sedan hastigheten:
    Framgångsrika rekryterare sticker även ut från mängden då de inte bara gör tillsättningar eller ”löser rekryteringar”, de skapar mätbart värde för sitt företag, för kunden och inte minst för kandidaten. De analyserar sin egen rekryteringsprocess och hittar förbättringsområden – och förbättrar därefter processen. Till sin hjälp har rekryteraren statistik och data som visar vilka rekryteringskanaler som presterar bra och i vilken del av en rekryteringsprocess som flaskhalsar har uppstått.

3 egenskaper hos framgångsrika rekryterare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.