CareerBuilder och Bravura tar pulsen på svenska jobbsökare

CareerBuilder och Bravura har tillsammans genomfört en undersökning bland svenska jobbsökare. Totalt 752 personer i åldrarna 16 till 60 år har svarat på undersökningen som handlar om attityder kring jobbsökande och kandidaternas förväntningar på framtida arbetsgivare.

Målet med undersökningen var att skaffa bättre insikter
kring dagens kandidater och jobbsökandet för att förbättra kandidatupplevelsen
och matchningen av kompetens.

CareerBuilder har tidigare genomfört undersökningen själva,
men nytt för i år är samarbetet med Bravura som sedan länge varit en nära
partner. Samarbetet har gett möjlighet att nå ut med undersökningen till en bredare
svarsgrupp, vilket gjort att urvalet av jobbsökare blivit större och innehåller
svar från fler jobbkategorier och åldrar än tidigare. Undersökningen har även
växt i storlek. I år bestod den av 77 frågor, vilket är mer än fördubbling av
antalet frågor sedan förra året.

Svarsgruppen har bestått av 752 personer i arbetsför ålder
som nyligen sökt jobb via antingen CareerBuilder eller Bravura. Undersökningen
genomfördes som en webbenkät under maj till juli år 2018.

Resultaten släpps
inom kort

Tydliga trender bland kandidaterna är att de vill ha
meningsfulla jobb, att mobilanvändandet ökar och att det ska vara enkelt att
söka jobb. Över hälften av kandidaterna har någon gång avbrutit en ansökan på
grund av att det varit för krångligt att söka.

På måndag den 5 november släpper vi en infographic med mer
information om resultaten från undersökningen. Så markera datumet i kalendern för
att få ta del av de senaste insikterna om kandidatmarknaden!

CareerBuilder och Bravura tar pulsen på svenska jobbsökare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.