På CareerBuilder börjar produktutvecklingen hos medarbetarna

Att ligga i teknikens framkant har alltid varit viktigt för oss på CareerBuilder.se. Som jobbsajt är det viktigt att hänga med i utvecklingen, hålla örat mot marken och hela tiden vidareutveckla och vässa våra produkter och tjänster för både arbetsgivare och jobbsökare.

Ideas From Everywhere – produktutveckling som engagerar hela företaget

Ett initiativ som under många år har hjälpt oss att utveckla produkter som marknaden verkligen vill ha och behöver – och samtidigt göra medarbetarna mer delaktiga i produktutvecklingen – är tävlingen ”Ideas From Everywhere” som genomförs på både lokal och global nivå.

Tävlingen innebär att medarbetare i alla delar av organisationen kan vara med och vaska fram idéer för produkter och tjänster som man tror kan hjälpa arbetsgivare att lyckas ännu bättre med att attrahera kandidater eller jobbsökare att hitta ett nytt jobb.

Tidigare vinnande bidrag har resulterat i banbrytande produkter inom bland annat branschinsikter för arbetsgivare och kandidater. I Sverige gick tävlingen av stapeln i början av december.

Tävlingen genomfördes i lag bestående av 2-3 personer och alla på företaget fick vara med och  brainstorma fram nya funktioner, produkter och tjänster. Det vinnande bidraget utsågs av en jury och det vinnande laget kommer att få möjlighet att utveckla sin idé till en riktig produkt där målsättningen är att introducera produkten på den svenska marknaden under 2018.

Produktutveckling - CareerBuilder.se
Från vänster: Alexander Denborg, Solomon Tumizghi och Bambo Diaby – vinnare av CareerBuilder.ses lokala produktutvecklingstävling Ideas From Everywhere

Det vinnande bidraget?

En automatiserad, kundspecifik tjänst som hjälper arbetsgivare att lära känna sina kandidater bättre och som i förlängningen förbättrar specifika arbetsgivares kandidatupplevelse och ökar konverteringen till slutförd ansökan.

– Jag och mina lagkamrater Bambo Diaby (produktutvecklare i EMEA) och Alexander Denborg (säljare) är så klart jätteglada över att vår idé vann och att vi får möjlighet att utveckla den från ax till limpa, säger Solomon Tumizghi, till vardags även han säljare på CareerBuilder.se.

– Jag vill inte säga för mycket om produkten än, men eftersom att jag till vardags arbetar med försäljning och pratar med många av Sveriges största arbetsgivare så vet jag att det finns ett stort intresse för den här typen av lösning. Grundidén är faktiskt sprungen ur önskemål från våra kunder som vi sedan förädlat till en konkret lösning, säger Alexander Denborg.

Även CareerBuilders VD Anders Selvehed är spänd av förväntan över det vinnande bidraget och hur det kommer att kunna hjälpa svenska arbetsgivare:

– Det vinnande lagets idé kommer, utan någon som helst tvekan, hjälpa våra kunder att lära känna sina kandidater bättre, förbättra kandidatupplevelsen, bygga employer brand och även öka den egna konverteringen från läsning av platsannonser till slutförd ansökan. Verkligen innovativt och inspirerande. Det är även fantastiskt roligt att se innovationskraften hos alla våra medarbetare! Precis alla bidrag som presenterades under tävlingen hade användarnyttan i fokus och var kommersiellt gångbara. Under bara några timmar lyftes det fram en uppsjö av idéer för nya, innovativa produkter och även optimering och förbättring av våra befintliga produkter, säger Anders Selvehed.

På CareerBuilder börjar produktutvecklingen hos medarbetarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.