Lär känna besökarna på er karriärsida genom A/B-testning

Knut Sørli, CareerBuilder.se
Knut Sørli, CareerBuilder.se

Har du koll på vad besökarna på er karriärsida triggas av? Är du säker på att ert företags platsannonser och funktioner för jobbsökare är optimerade baserat på vad era besökare har för behov?

Knut Sørli, produktutvecklare på CareerBuilder.se, har lång erfarenhet av produktutveckling inom onlinerekrytering, användartester och A/B-testning. I denna artikel delar Knut med sig av tips på hur man genomför tester på ett effektivt sätt:

Genom att arbeta aktivt med A/B-testning kan du lära känna er karriärsidas besökare och få en djupare förståelse för värdet av till exempel en knapp eller en funktion så som ett flöde från sociala medier.

Genom att förstå hur många som väljer att använda en funktion och genom att arbeta aktivt med att testa olika varianter av funktionen kan man med relativt små medel optimera sin tjänst och värdet för besökaren.

Vad är A/B-testning?

Definitionen av A/B-testning är att testa flera olika varianter av samma text, bild, knapp eller liknande mot samma målgrupp. Ett enkelt A/B-test skulle kunna bestå av att man testar en rubrik-variant mot 50% av webbsidans trafik samtidigt som man testar en annan variant mot resterande 50%.

Det skulle t.ex. kunna innebära att man testar ett länknamn som ”Se lediga jobb hos oss” mot ”Se alla karriärmöjligheter hos oss” för att se vilken länk eller knapp som får mest klick.

Det skulle även kunna innebära att man testar olika designvarianter på en popup-ruta för att se vad som är mest attraktivt för besökaren. Är det den designade, färgglada popup:en den som genererar flest konverteringar eller är det den enkla, stilrena popup:en som är mest effektiv?

A/B-testning på CareerBuilder.se

På CareerBuilder.se tar vi A/B-testning på allra största allvar och testningen hjälper oss att hela tiden förbättra och förenkla vår tjänst för jobbsökare och därmed även förbättra leveransen till våra annonsörer.

I princip varje ändring som rullas ut till våra besökare är A/B-testad. Våra tester kan te sig på lite olika sätt. Ofta testar vi mot en specifik målgrupp av besökare på sajten och vi genomför även många användartester på plats på vårt kontor samt att man kan hitta oss på till exempel Stockholms Centralstation eller på något av universiteten i Stockholm där vi visar olika prototyper för att samla in feedback.

A/B-testning för rekrytering och karriärsidor
Så här kan en av Knuts idéskisser inför en A/B-testning ta sig uttryck.

Checklista för att A/B-testa på bästa sätt:

Identifiera vad det är du vill testa och ta fram en hypotes eller ett antagande på vad det är du vill få svar på. Exempelvis: ”Genom att lägga till ytterligare en ansökningsknapp i våra platsannonser på karriärsidan tror vi att vi kan öka konverteringen från läsning av annonsen till ansökan med 5%.”

För att verifiera ditt antagande så snabbt och billigt som möjligt är det rekommenderat att ni skapar en designprototyp liknande bilden ovan i ett bildbehandlingsprogram som t.ex. Photoshop där den nya ansökningsknappen läggs in. Samla sedan in feedback från ett antal enskilda användare genom att visa prototyperna sida vid sida och ställa en fråga i stil med ”Vilken av dessa platsannonser är mest tilltalande? Beskriv varför.” Detta kommer att ge en snabb initial indikation på om antagandet är korrekt.

Om ditt antagande verkar korrekt är det dags att testa din prototyp mot en större skara live på karriärsidan. För att kunna testa – börja med att ta reda på om ni har systemstöd för att A/B-testa er webbsida idag. Om inte, hitta ett A/B-testverktyg eller samarbeta med en utvecklare som kan hjälpa till med testning.

Sjösätt ditt test med en jämn fördelning av en del av trafiken, exempelvis en 10%/10% split för att minimera risken för förlorade konvertingar under testperioden.

Öka sedan trafiken till testet gradvis, exempelvis till 25% och sedan till 50% per variant (vilket i praktiken betyder 100% av den totala trafiken vid två varianter).

Innan trafiken ökas under testets gång är det även oerhört viktigt att insamlade mätpunkter analyseras korrekt för att säkerställa att testet går i rätt riktning och inte har en negativ påverkan på webbsidan.

Om din hypotes visar sig stämma och din prototyp levererar en bättre konvertering än originalet, alltså – två ansökningsknappar konverterar bättre än en, är det dags att implementera den extra ansökningsknappen som en permanent del av din mall för platsannonser.

Om hypotesen visar sig vara felaktig – gå tillbaka till ritbordet och testa en ny hypotes. Ju mer du testar, desto mer kommer du att lära dig om dina besökare.

Feedback-loop för A/B-test

Feedback-loopen i illustrationen ovan visar hur processen för A/B-testning bör gå till. En hypotes tas fram, en prototyp byggs/skapas, initialt resultat utvärderas, beslut tas kring om man vill utöka exponeringen av testet eller justera testet. När hypotesen är verifierad är testet i mål.

Lycka till med dina A/B-test!

Lär känna besökarna på er karriärsida genom A/B-testning

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.