7 av 10 kandidater har fått ett sämre intryck av arbetsgivaren efter anställningsintervjun

De senaste åren har det tveklöst varit vad man kallar för ”kandidatens marknad” i Sverige då svenska arbetsgivare rekryterar som aldrig förr och över 25% fler platsannonser publicerades under 2016 jämfört med 2015. Jobbsökarna har med andra ord ett betydligt större utbud av lediga jobb att välja bland.

Samtidigt visar CareerBuilders undersökning bland över 2000 svenska kandidater att 7 av 10 har fått ett sämre intryck av arbetsgivaren efter anställningsintervjun.

Anställningsintervjun

Sämre intryck efter anställningsintervjun – De tre vanligaste anledningarna:

1. Företagskulturen

De flesta kandidaterna, 38%, uppgav att de inte tyckte att företagskulturen kändes särskilt positiv. Då konkurrensen om de mest kvalificerade kandidaterna är hög idag så indikerar denna siffra att många arbetsgivare kan ha utmaningar med sin företagskultur, alternativt utmaningar med att presentera företagskulturen för kandidater på ett fördelaktigt sätt.

Denna utmaning kan hanteras genom att man som arbetsgivare arbetar aktivt med sin employer branding och tar fram ett tydligt ramverk för hur företagskulturen ska presenteras för kandidater, vilka värden och kulturbyggande förmåner som ska lyftas fram samt vilken tonalitet man använder på företaget.

2. Intervjuaren

På andra plats hittar vi intervjuarens prestation på jobbintervjun. Hela 33% ansåg att intervjuaren verkade oseriös, vilket därmed påverkade kandidatens helhetsintryck av arbetsgivaren negativt. Även här påverkas företagets förmåga att attrahera de bästa kandidaterna av den mänskliga faktorn.

Denna utmaning kan överbryggas genom coachning, rollspel och feedback till de personer på företaget som genomför anställningsintervjuer. På samma sätt som det första intrycket av kandidaten är viktigt för rekryteraren så är det första intrycket av rekryteraren viktigt för kandidaten.

3. Arbetsuppgifterna

På tredje plats kommer arbetsuppgifter som inte motsvarade kandidatens förväntningar. Här kan en slarvigt skriven platsannons som sätter felaktiga förväntningar påverka kandidatens intryck drastiskt. Detta då man som jobbsökare läst och blivit intresserad av arbetsuppgifterna i platsannonsen och ansökt till jobbet under de premisserna, men sedan får information på anställningsintervjun som inte stämmer överens med förväntningarna.

Denna utmaning kan enkelt avhjälpas genom att utbildning där varje person som ansvarar för att skriva platsannonser lär sig skriva effektiva, korrekta platsannonser som sätter rätt förväntningar för jobbsökaren. Vi på CareerBuilder erbjuder löpande kostnadsfria webinar på ämnet ”Lär dig skriva effektiva, målgruppsanpassade platsannonser”.

7 av 10 kandidater har fått ett sämre intryck av arbetsgivaren efter anställningsintervjun

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *