Johan Hasslert: ”Tillåt mig att skryta. Vi levererade en slam-dunk under Q1.”

Johan Hasslert CareerBuilder.seJag heter Johan Hasslert och arbetar som marknadschef på CareerBuilder i Norden. I min roll är det oerhört viktigt att hålla koll på rekryteringsbranschen, arbetsmarknadsläget och samtidigt hålla en nära dialog med våra kunder som valt att ge oss det stora förtroendet att hjälpa dem attrahera sina nya kollegor eller kandidater som ska presenteras för kunder.

Det kan tyckas vara en stöddig rubrik, men vi på CareerBuilder är otroligt nöjda och stolta över att vi, år efter år, kvartal efter kvartal, fortsätter att öka leveransen till våra kunder. Under Q1, årets första kvartal, levererade vi en slam-dunk utan dess like och jag ska strax berätta varför.

Ökad annonsvolym på den svenska marknaden

Jag vill med denna krönika ge er en djupare inblick i vad vi har gjort för insatser under årets första kvartal och vad det har resulterat i för mätbart värde för våra kunder. Jag och vårt säljteam har under de senaste månaderna träffat många av våra befintliga och nya kunder och jag tror de flesta vi har träffat har tagit med sig att vi har en väldigt positiv tilltro till de aktiviteter vi gör och vad detta skapar för värde för våra annonsörer.

Det vi tagit med oss från alla dessa hundratals möten är den utmaningen som ni som rekryterare och som arbetsgivare har varje dag: Att hitta rätt kandidat till rätt jobb, vilket har blivit allt svårare i takt med att annonsvolymerna ökar på den svenska marknaden (ca 25 % per år senaste två åren).

Som jag nämnde inledningsvis i detta inlägg så är vi otroligt stolta över vår leverans under första kvartalet. Så vad har vi gjort med vår tekniska plattform, olika funktioner eller algoritmer på sajten och hur mycket bättre har vi blivit på att köpa trafik?

Låt oss kika på resultatet för det första kvartalet

Vi ökar på alla fronter. Bland annat laddade våra användare, kandidaterna, upp 16 % fler CV:n första kvartalet jämfört med samma period 2016. Detta är så klart glädjande för alla som använder produkten CV-sök.

 

Antalet skickade ansökningar ökar kraftigt

Vi skickade 15% fler ansökningar (+31 066 st.) till våra kunder under första kvartalet jämfört med samma period 2016.

 

Antalet skapade karriärkonton ökar kraftigt

281% fler kandidater (+23 425 st.) skapade ett konto på CareerBuilder.se under första kvartalet jämfört med samma period 2016.

 

Ansökningar per publicerat jobb

Ni som annonserade under första kvartalet 2017 fick 24% fler ansökningar per publicerat jobb jämfört med samma period 2016. Då många av våra kunder publicerar alla sina platsannonser så får detta fantastiska resultat, fick ni 100 ansökningar förra året så fick nu i snitt 124 ansökningar i år.

Sammantaget så känner jag mig oerhört trygg med att kalla vårt första kvartal för en ”slam-dunk prestation” och jag hoppas att du som läser känner likadant.

Så vad har då vi gjort för att få detta resultat under första kvartalet?

Som jag och min kollega Knut pratade om under förra sommaren så har vi under 2016 och även nu under första kvartalet 2017 arbetat med uppdateringar av sajtstrukturen, lanserat en ny mobilsajt som både är mer användarvänlig, har fler funktioner och är snabbare, vi har uppdaterat våra beräkningsalgoritmer för matchningsmotorn mellan kandidater och platsannonser, uppdaterat sökmotorn på sajten och mycket, mycket mer.

Detta innebär att vi får mer organisk trafik än tidigare samtidigt som vi är bättre på att ta hand om våra kandidater. Fler och fler kandidater vill ladda upp sitt CV eller skapa ett karriärkonton hos oss och framförallt så hittar fler rätt jobb tack vare en bättre sökmotor och en bättre matchningsalgoritm som förstår mer vad kandidaten är ute efter och lättare kan tolka innehållet i en platsannons.

Tack vare alla dessa förändringar har vi kunna minska det genomsnittligt antalet klick som krävs av varje besökare innan de kan skicka en ansökan. Jag har vid flertalet tillfällen hört att antalet sidvisningar på sajten är av yttersta vikt, ”Desto fler, desto bättre säger era branschkollegor”, men jag håller inte med. Vi arbetar efter en 1-klicks-vision, det vill säga att vi ska kunna tolka och förstå kandidatens behov så pass bra så att det endast krävs ett klick av kandidaten för att söka sitt drömjobb.

Sammanfattningsvis så är det även viktigt att poängtera att denna ökning inte är ett resultat av ökade trafikköp, utan att det är alla vässade tekniska funktioner och viktiga utvecklingsprojekt som sammantaget bidrar till denna minst sagt imponerande leveransökning. Det känns tryggt inför resten av 2017.

Vad händer härnäst på CareerBuilder?

Vi har mycket att göra innan vi går på semester i sommar. Vi ska uppdatera delar av sajtstrukturen för att fortsätta arbetet med att optimera oss mot sökmotorer, vi uppdaterar våra olika bloggar, vi arbetar på att lansera en helt ny plattform för att närma oss 1-klicks-visionen ytterligare. Vi fortsätter även att A/B-testa våra befintliga funktioner samtidigt som vi testar nya funktioner – allt för att skapa bra förutsättningar för framtiden!

Jag hoppas att du som tagit dig tid att läsa detta fått en bra inblick i vad vi på CareerBuilder.se gör bakom kulisserna för att fortsätta vara Sveriges mest välbesökta jobbsajt.

 

Johan Hasslert: ”Tillåt mig att skryta. Vi levererade en slam-dunk under Q1.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *