CareerBuilder firar 10-årsjubileum i Sverige – Intervju med Anders Selvehed

Den 16 mars 2007 var en viktig dag i CareerBuilders historia. Då tog CareerBuilder.com nämligen ett viktigt strategiskt kliv i sin internationella expansion genom förvärvet av svenska Jobbguiden.se, som kort efter döptes om till CareerBuilder.se. Mycket har hänt sedan dess och CareerBuilder.se kan sedan fyra år tillbaka stoltsera med att vara Sveriges mest välbesökta jobbsajt.

Vi passade på att få en pratstund med CareerBuilder Nordics VD, och tillika medgrundare av Jobbguiden.se, Anders Selvehed för att få hans syn på hur rekryteringsbranschen förändrats under de senaste 10 åren.

Anders Selvehed - CareerBuilder 10 år i Sverige

Hej Anders! Grattis till 10-årsjubileumet!

– Tack så mycket! Det känns verkligen fantastiskt att ha varit med och förändrat rekryteringsbranschen i så många år! Det har hänt otroligt mycket sedan jag och två vänner grundade Jobbguiden i en liten lägenhet i Rotebro utanför Stockholm för många år sedan.”

Om du skulle ge oss en ”trip down memory lane”, vad skulle några av höjdpunkterna vara?

– Wow, bra fråga. Det är nästan för många för att nämna, men en bra start är väl att prata om hur rekryteringstrender och jobbsökarnas beteende har förändrats genom åren. När vi drog igång Jobbguiden 2004, och när CareerBuilder förvärvade oss 2007, var det mobila jobbsökandet nästintill obefintligt. 10 år senare så har vi på CareerBuilder anammat en ”mobile first approach”, då både jobbsökningar och även jobbansökningar via mobila enheter ökar lavinartat.

För 10 år sedan fanns rekrytering via sociala medier inte ens med på kartan, nu är det hetare än någonsin och många arbetsgivare väljer att stötta upp sin platsannonsering med målgruppsstyrd synlighet på Facebook eller LinkedIn.”

– Även sätten som svenska jobbsökare föredrar att söka jobb på har förändrats mycket. För 10 år sedan var det nästan uteslutande Word- och pdf-CV:n sparade på dator-hårddisken som gällde, nu föredrar man istället att ansöka med molnbaserade CV:n, sparade CV:n i CV-databaser och sin profil i olika sociala medier.”

”Vi kunde inte ens drömma om att artificiell intelligens skulle bli framtiden inom rekrytering och kandidathantering när vi startade. Nu är vi där.” 

– Det andra som sticker ut lite extra mycket är hur mycket mer avancerade dagens rekryteringsverktyg är. Vi kunde inte ens drömma om att artificiell intelligens, eller maskininlärning, och semantiskt sök och matchning skulle bli framtiden inom rekrytering och kandidathantering när vi startade. Nu är vi där.”

– Sist men inte minst så tänker jag på den styrkeboost vi fick som jobbsajt i Sverige när CareerBuilder förvärvade oss. Vi hade en produktutvecklare anställd på deltid och bara över en natt så hade vi över 300 heltidsanställda utvecklare som hjälpte oss att förbättra alla aspekter av vår tjänst.”

Om du skulle blicka 10 år framåt istället, vad ser du på horisonten och vad är dina bästa tips till svenska arbetsgivare som vill lyckas med rekryteringen?

– 10 år är så klart en lång tid i snabbrörliga branscher som både rekryteringsbranschen och SaaS-branschen är. Men om jag skulle vända på frågan något så skulle jag verkligen vilja uppmuntra företag som planerar att rekrytera mycket under de kommande åren att göra en genomlysning av hela kandidatupplevelsen redan nu.

– Under 2015, 2016 och 2017 har antalet platsannonser i Sveriges största rekryteringskanaler ökat stadigt med runt 25% per år och trenden verkar hålla i sig. Dagens kandidater har med andra ord betydligt fler jobb att välja på och konkurrensen om de mest kvalificerade kandidaterna är hårdare än någonsin. Därför skulle jag verkligen uppmuntra svenska arbetsgivare att se över sin egen teknik och optimera den egna kandidatupplevelse för att vara konkurrenskraftiga kommande år.

”Vem skapar framtidens CV? Kandidaten eller tekniken?”

– Artificiell intelligens för HR har tagit en plats på arenan och inom kort kommer AI att kunna chatta med kandidater för att ställa relevanta, kandidatspecifika frågor som kompletterar en ansökan eller ett CV. Även video-CV:n kommer att bli sökbara med hjälp av den senaste tekniken, något som tidigare inte varit möjligt. AI är här för att stanna och vilka tjänster som kommer framöver återstår att se, men frågan man bör ställa sig är: Vem skapar framtidens CV – kandidaten eller tekniken? Kommer kandidaten att kunna klicka på en knapp i stil med ”Skapa automatiskt CV” så att information automatiskt extraheras från sociala medier och Google?

– För att knyta ihop säcken så skulle jag vilja säga: Om ledningsgruppen på företaget inte redan har pratat i termer som ”parsing”, ”semantiskt sök”, ”källmätning” och ”jobbdistribution”, så ligger man tyvärr redan steget efter, men de goda nyheterna är att man med rätt verktyg snabbt kan knappa in på konkurrenterna.

Kommer ni att fira jubileumet på något sätt?

– Självklart! Hela företaget är faktiskt i Åre just nu där vi både firar och kör inspirerande workshops för att slipa oss själva och våra verktyg ytterligare.

Tack Anders, kloka tankar! Vi ser fram emot ytterligare 10 spännande år!

CareerBuilder firar 10-årsjubileum i Sverige – Intervju med Anders Selvehed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.