Svenska jobbsökare använder fler än 5 källor när de söker jobb

I rekryteringsbranschen är det allmänt känt att jobbsökare använder flera källor i sitt jobbsökande. Det man som arbetsgivare ofta inte har lika bra koll på är mer specifikt vilka jobbsajter eller rekryteringskanaler man bör använda för att nå ut till sin tilltänkta målgrupp.

CareerBuilders senaste undersökning bland över 2500 jobbsökare i hela Sverige visar att 46% använder fler än fem källor när det är dags att söka jobb och hela 17% använder fler än åtta källor i sitt jobbsökande.

Jobbsajter - Jobbsökarbeteende 2017

Jobbsökare föredrar jobbsajter

Förutom jobbsajter, som idag är den källa som de flesta jobbsökare föredrar (64%), väljer man främst att söka jobb via sökmotorer som Google (14%) eller via arbetsgivares egna karriärsidor (13%). Samtidigt visar undersökningen att majoriteten (51%) av svenska arbetsgivare endast använder 2-4 rekryteringskanaler när det är dags att hitta kandidater.

Konsekvenser för arbetsgivaren

Vi frågade Ingrid Nordh, vår Solutions Architect på CareerBuilder.se, vad detta kan bero på och vad konsekvenserna kan bli för arbetsgivaren:

”Antalet rekryteringskanaler som en arbetsgivare väljer att använda är ofta en budgetfråga, då rekryteringsbudgeten eller HR:s totala budget många gånger är begränsad. Ofta har man som arbetsgivare inte heller tillgång till tillförlitlig mätbarhet, vilket innebär att man missar möjligheten att sprida ut sina annonser på fler kanaler. Man missar då även möjligheten att synas på de jobbsajter eller rekryteringskanaler som faktiskt levererar de bästa kandidaterna, alltså de mest relevanta och mest erfarna kandidaterna som går hela vägen till anställning.

Med hjälp av tillförlitlig mätbarhet och en datadriven approach till kandidatattraktion kan man istället optimera sina rekryteringsinvesteringar få maximal avkastning.”

Vill du veta mer om vad man bör tänka på i valet av rekryteringskanaler?

Missa inte vårt kostnadsfria webinar: Transparent, ROI-driven platsannonsering: Att tänka på innan du klickar”Publicera” där Ingrid delar med sig av värdefull kunskap och berättar hur man, med hjälp av tillförlitlig data, kan optimera rekryteringsbudgeten.

 

Svenska jobbsökare använder fler än 5 källor när de söker jobb

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *