HR-ordlistan: Generation Z

Generation Z refererar till personer, eller kandidater när vi pratar rekrytering, födda mellan 1995-2010.

Målgruppen Generation Y brukar vanligtvis karakteriseras på följande sätt:

  • Som efterföljare till Generation Y har Generation Z kontakt med högteknologi (internet, appar, smartphones och surfplattor exempelvis) vid en tidig ålder
  • Image är ofta viktigt för denna generation, vilket kan innebära att uppskattning och uppmärksamhet blir viktigare än till exempel hög lön och materiella ting. Generation Z är generellt sett även mer intresserade av ledande positioner i arbetslivet

Bilden av Generation Z reflekteras även i deras jobbsökarbeteende. För att lyckas med att attrahera dagens unga talanger blir det därmed viktigt att man som arbetsgivare hänger med i den tekniska utvecklingen och erbjuder både en mobilanpassad karriärsida men även en helt mobilanpassad ansökningsprocess där dessa kandidater kan ansöka via verktyg som de känner sig hemma med, exempelvis genom befintliga profiler på Facebook eller andra sociala medier.

För att ytterligare målgruppsanpassa kandidatupplevelsen kan en genomgång av den befintliga informationen på karriärsidan vara aktuellt. Generation Z är nämligen intresserade av att i ett tidigt skede få information om vad en arbetsgivare kan erbjuda. Därför är det bra att lyfta fram eventuella möjligheter för flexibel arbetstid, utvecklingsmöjligheter med mera.

 

Du kanske även är intresserad av:
HR-ordlistan: Generation Y, Millenials
HR-ordlistan: Kandidatupplevelse
HR-ordlistan: Konverteringsgrader för platsannonsering
HR-ordlistan: Jobbdistribution
HR-ordlistan: Rekrytering via sociala medier

HR-ordlistan: Generation Z
Tagged on:         

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.