Komplicerade ansökningsprocesser och hur man lyckas med kandidatanskaffningen

Vissa företag använder sin ansökningsprocess på nätet för att gallra ut ”de bästa kandidaterna”. Arbetsgivaren har då en teori om att det är bästa och mest dedikerade kandidaterna, de kandidater som verkligen är intresserade av en karriär på företaget som kommer att slutföra en längre ansökningsprocess med flertalet steg.

Denna teori har genom flertalet undersökningar har dock visat sig vara direkt skadlig för kandidatattraktionen och rekryteringsarbetet då majoriteten av kandidaterna som läser- och blir intresserade av ett ledigt jobb på ett företag, väljer att avbryta sin jobbansökan om ansökningsprocesen är allt för lång och krånglig. I CareerBuilders senaste undersökning såg vi att hela 60% av svenska jobbsökare någon gång har avbrutit en jobbansökan av denna anledning, samtidigt som det även framgick att 40% av svenska arbetsgivare faktiskt aldrig testat att ansöka till ett ledigt jobb på den egna karriärsidan.

Mobilanpassad ansökningsprocess

Vad är det då som gör en ansökningsprocess komplicerad?
Anledningarna till detta kan vara många men ofta handlar det om att man helt enkelt ber kandidaten investera för mycket tid i ansökningsprocessen. Man kanske ber kandidaten att registrera en profil som sedan måste bekräftas i ett separat e-postmeddelande, som sedan måste kompletteras genom att kandidaten ombeds att bygga upp en CV-profil genom att kopiera och klistra in information (när kandidaten redan sedan tidigare har lagt tid på att vässa sitt CV i Word- eller pdf-format).

Det kan vara så att man ställer allt för många gallringsfrågor, kanske till och med irrelevanta gallringsfrågor, eller ber om information som kandidaten anser vara allt för personlig (exempelvis de fyra sista siffrorna i personnumret eller civilstatus.) Det kan även vara så att första anblicken av ansökningsprocessen i rekryteringsverktyget är avskräckande då kandidaten ser sju olika flikar med avsnitt som måste kompletteras. Det kan även vara så att kandidaten föredrar att ansöka via sin mobila enhet men hindras från att slutföra sin ansökan på grund av att rekryteringsverktyget helt enkelt inte är mobilanpassat eller kan ta emot ansökningar från profiler i sociala medier eller dokument som laddats upp på molntjänster som Dropbox eller Google Drive.

Anledningarna kan som sagt vara många och det krävs inte mycket för att en kvalificerad, relevant kandidat ska tappa tålamodet och avbryta sin ansökan.

Kommunikation, kommunikation, kommunikation
Dagens kandidater förväntar sig att få en återkoppling på mottagen ansökan och många förväntar sig dessutom att få en regelbunden återkoppling under rekryteringsprocessen. Här har den moderne rekryteraren eller arbetsgivaren ett ypperligt tillfälle att bygga employer brand och skapa konkurrensfördelar genom att kommunicera med- och återengagera kandidater genom hela processen. Även om det är tråkiga nyheter för kandidaten så är det viktigt att denne får en återkoppling, en feedback på varför de inte gått vidare i processen och även ett trevligt erbjudande om att gå med i företagets talangnätverk för att få möjligheten att vara först på bollen när framtida lediga jobb läggs ut.

Hur gör man då för att lyckas?
Tro det eller ej, men det är ganska enkelt: Anpassa ansökningsprocessen efter dagens jobbsökare. Genom att optimera den egna karriärsidan och ansökningsförfarande för mobila enheter, öppna upp för att ta emot ansökningar från fler källor än kandidatens hårddisk på datorn och ge jobbsökaren möjlighet att själv välja hur mycket eller lite information de är beredda att lämna ifrån sig och samtidigt korta ner ansökningsprocessen till ett minimum kommer den så kallade ”drop off-frekvensen”, alltså kandidater som väljer att droppa av och avbryta ansökningsprocessen, att minska drastiskt och fler kvalificerade kandidater kommer således att välja att slutföra sin ansökan. Genom att även kommunicera med kandidaten på ett tidigt skede och genom hela processen skapar arbetsgivaren dessutom både kortsiktiga och långsiktiga värden i sitt rekryteringsarbete.

 

Du kanske även är intresserad av:
10 saker du inte visste om svenska jobbsökare och arbetsgivare
Hur en välskriven platsannons hjälper dig att minska tid per rekrytering
Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin 2016
Hur man garderar sig mot en kontraproduktiv ansökningsprocess eller kandidatupplevelse
Nästan hälften av Sveriges jobbsökare är mobila i sitt jobbsökande

 

Komplicerade ansökningsprocesser och hur man lyckas med kandidatanskaffningen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.