Hur autentiskt bör employer branding vara?

För dagens företag är det numera vardag att visa upp sig som arbetsgivare och bygga employer brand genom foton, videoklipp och sociala medier. Employer Branding, eller arbetsgivarvarumärke som det även kallas på svenska, är inte längre något som bara stora globala koncerner jobbar med. Ett employer brand finns på varje arbetsplats, vare sig det är noggrant hanterat av en dedikerad Employer Branding Manager eller om det får växa fram på egen hand, på gott och ont.

Employer Branding

Det stora fokuset på just employer branding kan till viss del bero på det ”maktskifte” som har skett mellan arbetsgivare och kandidater. På senare år har man pratat om ”kandidatens marknad” och att det är kandidaten som väljer arbetsplats – vilket stämmer om man ser till den kraftiga ökning i antal lediga jobb som publicerats i Sverige. Kvalificerade kandidater kan idag välja bland betydligt fler spännande karriärmöjligheter än tidigare och då blir företagens arbetsgivarvarumärke en allt viktigare del av kandidatens beslut kring vilken arbetsgivare man väljer att ansöka till. Men hur autentiskt bör ett employer brand egentligen vara?

Autentiskt employer brand? Ja tack, men även selektivt

Vissa arbetsgivare lägger enorma summor på sitt employer brand och producerar välregisserade, polerade videos som visar kontoret från dess allra vackraste sida. Vissa företag har även supertrendiga, designade kontor där varje mötesrum är en think tank med ett unikt tema som stimulerar kreativitet och köket ser ut som en lyxrestaurang.

För många andra arbetsgivare ser verkligheten inte riktigt ut så och ibland är ett jobb bara ett jobb utan stora möjligheter för personlig utveckling och karriärmöjligheter, som många företag lovar sina anställda.

Men om man inte har budget till att göra det? Ska man intervjua sina egna anställda ändå, bara för att vara autentisk? Det går självklart att producera egna videofilmer som presenterar kontoret och dess anställda, men tänk en extra gång innan ni släpper lös en anställd som även är hobbyfilmare på att filma och redigera. Det är viktigt att era anställda är bekväma med att vara med på film och det är precis lika viktigt att ert varumärke representeras på ett sätt som ni kan vara stolta över, annars kan effekten av filmen bli motsatt. Det kanske till och med är så att en videofilm inte ens är vad ert företag behöver?

Gör era anställda till ambassadörer

Att göra arbetsplatsen mer attraktiv behöver inte alltid kräva en stor budget eller allt för stora insatser från företagets sida. Det finns mängder av små rattar och spakar som man kan finjustera för att skapa positiva förändringar i arbetsgivarvarumärket både på kort- och lång sikt. Se över rekryteringsprocessen, antalet steg i ert rekryteringsverktyg, hur ni återkopplar till kandidater och den övergripande kandidatupplevelsen så att nya potentiella anställda får en utmärkt upplevelse, kika även på utbildnings- och utvecklingsmöjligheter för befintliga anställda, sätt riktlinjer för hur anställda bör kommunicera med varandra, skapa aktiviteter för att förbättra teamandan och företagskulturen och se över de anställdas arbetsstationer och arbetsmiljö så att ert företag är hälsosamt och välmående.

Dessa insatser innebär inte nödvändigtvis att ni lättare kan ta fram en trendig Employer Branding-video, men som arbetsgivare kommer ni att gynnas av att era anställda blir ovärderliga brand-ambassadörer när de pratar med vänner och bekanta om hur bra de har det på jobbet. När era anställda känner sig tillfreds med sin arbetsplats och karriärsituation och pratar så entusiastiskt om arbetsplatsen att andra blir intresserade och vill skicka in en ansökan, kan inte det vara den bästa och mest genuina employer branding som finns?

Stärk upp er Employer Branding med externa insatser

Employer Brandingen kan även stärkas upp med mindre, externa insatser som till exempel en professionell, modern och mobilvänlig karriärsida där ni berättar om er själva som arbetsgivare, förmåner, företagskultur, anställda  och varför det är positivt att jobba på just ert företag.

Marknadsför orten

För arbetsgivare som verkar på en mindre ort kan det till och med vara läge att marknadsföra orten, vilka möjligheter som finns när det gäller skolor och förskolor, hur bostadsmarknaden ser ut eller hur levnadsomkostnaderna ser ut i genomsnitt. Genom att baka in lite turism-marknadsföring i arbetet med arbetsgivarvarumärket kan man även lättare attrahera inflyttande kvalificerade kandidater.

 

Vill du veta mer om hur vi hjälper företag med employer branding och med att bygga ambassadörsprogram för rekrytering?

Kontakta oss på 08-522 167 00 eller annonsera@careerbuilder.se så berättar vi mer!

Hur autentiskt bör employer branding vara?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.