CareerBuilders jobbsajter satsar på artificiell intelligens, användarfokus och snabbhet

CareerBuilder har under de senaste åren gjort stora satsningar på att ytterligare förstärka kärnan i den globala verksamheten – vårt nätverk av jobbsajter. I samband med vårt 20-års jubileum i branschen tog vi även steget in i ett tekniksegment som närmast kan liknas vid något hämtat från en sci-fi film: Artificiell intelligens och maskininlärning.

Vi passar därför på att ta en pratstund med Johan Hasslert, CareerBuilders Marknadschef i Norden (t.v. i bild) och Knut Sörli, produktägare för CareerBuilders europeiska jobbsajter (t.h. i bild).

Jobbsajter, artificiell intelligens, användarfokus och snabbhet

 

Både Johan och Knut har en gedigen bakgrund från branschen med tio respektive åtta år på CareerBuilder.se och båda har sett onlinerekryteringsbranschen växa fram och utvecklas i lika rasande takt som självaste internet.

Hej Johan och Knut, vad spännande det låter med artificiell intelligens! Vad är detta?

– Verkligen spännande! För oss på CareerBuilder har det alltid varit viktigt att ligga i marknadens absoluta framkant med våra jobbsajter. När det gäller vår sökmotor för lediga jobb har vårt fokus på relevans och träffsäkerhet gentemot kandidaten alltid haft en självklar plats i första rummet och vår jobbrekommendationsmotor är något som under alla år varit unikt med vår tjänst. Nyligen gjorde CareerBuilder ett globalt förvärv av företaget Textkernel i Nederländerna, ett förvärv som gör att vi kan fortsätta att leverera rekryteringsteknologi i världsklass, men på en helt ny nivå, säger Knut.

– Textkernel är världsledande på något så spännande som artificiell intelligens och semantisk sök för HR. Förvärvet tar våra jobbsajter och vår relevansbaserade sökfunktion till nästa nivå i och med att vår sökmotor går från att vara bäst i klassen på att matcha rätt sökning med rätt jobbannons, till att även kunna läsa kontext, kunna ”läsa mellan raderna” och ge våra besökare ett helt enastående resultat. Maskininlärningen ger oss även fördelen att vår teknik kan extrahera information ur dokument som CV:n och personliga brev med en träffsäkerhet som inte funnits på marknaden förut. Dessutom är tekniken självlärande och förbättras ju mer den används, fortsätter Johan.

Det har även gjorts stora förändringar på CareerBuilder.se de senaste månaderna, berätta.

– Det stämmer. I samband med vår globala rebranding har vi även gett våra jobbsajter ett rejält ansiktslyft samtidigt som vi passat på att reducera källkoden på våra sidor med 40-50%, vilket har resulterat i betydligt en snabbare genomsnittlig laddningstid för våra sidor. Detta gynnar så klart både jobbsökare och arbetsgivare. Mycket fokus har även legat på att ytterligare vässa användarupplevelsen och förbättra konverteringen från startsida till sökresultat och även från sökresultat till läsning och ansökan, vilket vi redan nu kan se att vi lyckats riktigt bra med, säger Knut.

Spännande! Knut, hur känns det att vara ansvarig för så stora projekt på jobbsajter i hela Europa?

– Det känns framför allt som ett väldigt givande arbete. De projekt jag ansvarar för hjälper jobbsökare i hela Europa till en bättre kandidatupplevelse och vi gör det lättare för miljontals jobbsökare att hitta rätt jobb. Samtidigt är det smickrande att nyligen ha fått detta ansvaret, speciellt eftersom att man i den europeiska organisationen tittar mycket på det arbete som vi gjort i Sverige under många år för att nå positionen som Sveriges mest välbesökta jobbsajt under de senaste två åren.

Hur ser ni på vikten av att jobba med SEO och synlighet på sökmotorer?

– Under de senaste åren har vi jobbat oerhört intensivt med ett antal SEO-projekt och detta arbetet intensifieras nu ytterligare i och med att hela sitestrukturen ses över för att optimeras och anpassas ytterligare. Betydligt fler sökningar startar på Google i år än under föregående år och Google har även tydligt flaggat för att sajter som hänger med i utvecklingen och har fokus på mobila användare främjas i rankingen, fortsätter Knut.

Hur ser trenden ut när det gäller mobilt jobbsökande?

– Även när det gäller mobilt jobbsökande talar trenden sitt tydliga språk. Fler och fler jobbsökare rör sig mot att föredra mobilen framför traditionell desktop när de söker jobb eller gör research om arbetsgivare. Vi har en mobile first approach i kikaren inför våra kommande uppdateringar, vilket innebär att vi från ett utvecklingsperspektiv utgår från mobilen först, istället för att utgå från desktop och sedan anpassa för mobilen.

Sist men inte minst Johan, hur utvärderar ni om dessa förändringar verkligen ger önskat resultat?

– Vi arbetar sedan ett par år tillbaka väldigt nära ett antal företag inom bemanning och rekryteringsbranschen. Dessa kunder som vi har knutit nära samarbeten med, är transparenta och delar med sig av data från sitt rekryteringsverktyg eller Google Analytics, precis som vi är transparenta gentemot dem med motsvarande data. Detta ger båda parter möjlighet att mäta effekten av våra olika insatser och kampanjer på ett mycket bättre sätt.

CareerBuilder-plattformen uppdateras flera gånger per dag och när vi optimerar våra olika tekniska funktioner för jobbsökare vill vi kunna mäta effekten på samma sätt som vi vill kunna mäta utfallet av våra ständigt ökande marknadsinsatser.

– Vi rullar kod dagligen och har fullständig mätning och många KPI:er som vi jobbar mot. Det ger oss full kontroll på vilka förändringar som gynnar våra användare och kunder. Tack vare dessa täta samarbeten med våra kunder kan vi dessutom tillsammans mäta effekten inte bara på vår planhalva utan även när kandidaten går in på den andra planhalvan, dvs in på kundens karriärportal och rekryteringsverktyg.

Tänk dig en fotbollsplan – om vi skulle skjuta en boll från ena målet till motståndarmålet, skulle vi då inte se längre än till mittplan så skulle vi ha en betydligt tuffare uppgift. Vi skulle veta om bollen var på väg mot mål ända fram tills att den passerade halvplan, men inte längre. Så har upplevelsen varit under många år men nu börjar allt fler kunder kunna mäta sina rekryteringsinvesteringar och många kunder delar gärna delar med sig av data, vilket känns naturligt.

Vi har en gemensam målsättning: att hjälpa våra kunder att hitta rätt kandidater och samtidigt hjälpa kandidaten att hitta rätt karriärmöjligheter. Under våren har vi sett, tack vare dessa insights, att vi kunnat öka kundens konvertering från klick till ansökan på ett fantastiskt sätt. Detta genom att vi helt enkelt har tillgång till hela spektrumet av statistik, avslutar Johan

Tack Johan och Knut!

 

Vill du veta mer?
Kontakta Knut eller Johan per telefon: 08-522 167 00 eller info@careerbuilder.se så berättar de gärna mer om CareerBuilders satsning på artificiell intelligens, användarfokus och snabbhet.

CareerBuilders jobbsajter satsar på artificiell intelligens, användarfokus och snabbhet

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *