Stärk företagets employer brand med en mobilanpassad kandidatupplevelse

CareerBuilders undersökning ”10 saker du inte visste om svenska jobbsökare och arbetsgivare” visar att nästan hälften (46%) av svenska jobbsökare skulle föredra att ansöka till lediga jobb via sin mobila enhet om det var tekniskt möjligt. Om dessa mobilanvändande potentiella kandidater inte har möjlighet att snabbt göra research om en arbetsgivare eller slutföra en ansökan med endast ett fåtal klick är det sannolikt att arbetsgivaren tappar kandidaten. Med andra ord, en mobilanpassad kandidatupplevelse är A och O för att lyckas fullt ut med att attrahera de mest svårfångade kandidaterna.

CareerBuilder.se: mobilanpassad kandidatupplevelse

 

Med tanke på att det råder stor konkurrens om de mest relevanta kandidaterna på den svenska marknaden samt att det enligt Advertsdata under första månaderna 2016 har publicerats över 30% fler lediga jobb i svenska rekryteringskanaler jämfört med samma period 2015 är det av största vikt att arbetsgivare vässar alla sina verktyg när det gäller attraktion- och hantering av kandidater.

Ett måste: En mobilanpassad kandidatupplevelse

Att erbjuda kandidater en modern, mobilanpassad kandidatupplevelse behöver inte bli ett stort tekniskt projekt eller finansiellt ansträngande – det är enklare än man kan tro. Vad kan man göra på en gång? Här följer några rekommendationer:

Optimera karriärsidan:

Om du öppnar er karriärsida i mobilen och den bara ser ut som en förminskad, svårläst version av er vanliga karriärsida – då är den inte mobilanpassad. Karriärsidan bör vara lättnavigerad i mobilen, precis som övriga appar som du använder varje dag. Facebook, Pinterest och andra sociala verktyg ser olika ut beroende på om användaren loggar in via en laptop, smartphone eller surfplatta. Så bör även er karriärsida fungera.

Testa kandidatuppplevelsen:

Användningen av mobila enheter vid jobbsök ökar drastiskt från år till år. Kandidater idag vill kunna ansöka till lediga jobb snabbt och enkelt via sin mobil – det är därför oerhört viktigt att göra det så enkelt som möjligt för dessa kandidater att göra det. För att veta hur enkelt eller svårt det är att ansöka till just ert företags lediga jobb – avsätt ett par minuter, ta på dig jobbsökarhatten och testa att ansöka till ett jobb. CareerBuilders undersökning visar att 60% av svenska jobbsökare har avbrutit en ansökningsprocess för att ansökningsvägen varit för krånglig – samtidigt som 40% av svenska arbetsgivare uppger att de aldrig testat att ansöka till ett ledigt jobb på den egna karriärsidan.

Låt kandidater ansöka med onlineprofiler istället för CV:n:

Hur många klick krävs det för att en kandidat ska kunna slutföra en jobbansökan hos er? Viktigt att veta är att man som arbetsgivare procentuellt sett tappar många kandidater för varje extra steg i rekryteringet. Många företag har därför moderniserat sin ansökningsprocess och tillåter kandidater att ansöka till jobb genom deras befintliga profiler i sociala medier. HR insisterar ibland på att ett traditionellt CV i Word- eller pdf-format krävs för att kunna inkludera en kandidat i en rekryteringsprocess. Men allt ett företag egentligen behöver är ju grundläggande information som namn och kontaktuppgifter.

Mät och utvärdera karriärsidans trafik:

Har ni koll på vilka enhet era kandidater använder för att surfa på er karriärsida? Mobil enhet eller laptop/desktop? När ni väl har optimerat er karriärsida för mobila enheter och börjar ta emot både trafik och ansökningar från mobila enheter kommer ni med största sannolikhet att bli förvånade över ”före- och efter-effekterna”. Se därför även till att er karriärsida inkluderar full mätbarhet så att ni har möjlighet att utvärdera era insatser löpande.

Ge kandidaterna vad de vill ha:

Har ni inkluderat ert företags förmåner på er karriärsida? Berättar ni för era kandidater hur era förmåner kan berika deras liv? Potentiella kandidater, i synnerhet passiva kandidater, vill ofta se denna typ av information innan de kan tänka sig att ansöka till ett jobb. Samtidigt kan detta bli en vågmästare som gör att en kvalificerad kandidat ansöker till ert företag istället för en av era konkurrenter. Hur svårt är det att hitta era lediga jobb på er karriärsida? Måste kandidater klicka fyra gånger innan de kan läsa era jobbannonser? För att attrahera snabbrörliga mobila användare är det viktigt att lediga jobb listas direkt på startsidan istället för bakom en svårhittad länk eller knapp.

 

Du kanske även är intresserad av:

10 tips för en bättre karriärsida
Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin 2016
Kommunikation – nyckeln till en positiv kandidatupplevelse
Förvandla potentiella kandidater till företagets största fans
5 myter om rekryteringsverktyg

Stärk företagets employer brand med en mobilanpassad kandidatupplevelse

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.