Smarta sätt att spara tid och pengar vid distribution av lediga jobb

Hur hittar man egentligen rätt media-mix för kandidatattraktion och platsannonsering? Vilken strategi är bäst för att nå en optimal kostnad per rekrytering? Bör man publicera sina lediga jobb på alla stora jobbsajter för att få så mycket exponering som möjligt eller bör man välja en jobbsajt och hoppas på det bästa? Eller finns den optimala lösningen någonstans i mitten?

shutterstock_245184868_843

 

I kampen om de bästa kandidaterna är maximal exponering oerhört viktigt för att säkerställa att man som arbetsgivare får synlighet framför de mest kvalificerade kandidaterna. Samtidigt är rekryteringsbudgetar ofta begränsade, vilket innebär att publicering på alla stora rekryteringskanaler på en marknad helt enkelt inte är möjligt.

Hur kan man optimera rekryteringsbudgeten för platsannonsering och minimera kostnaden per rekrytering?
Börja med att fundera på målgruppen för din rekrytering. Hur ser idealkandidaten ut och på vilken jobbsajt eller annan rekryteringskanal är det troligt att man hittar denne? Ta sedan kontakt med jobbsajterna för att få deras bild av trafik, leverans och demografi.

Genom ett modernt rekryteringsverktyg som erbjuder funktionalitet för att enkelt lägga till- och ta bort jobbsajter och andra rekryteringskanaler kan du sedan lägga till en eller flera jobbsajter med ett par klick, enkelt distribuera platsannonser, ta emot ansökningarna och sedan även utvärdera vilken rekryteringskanal som har genererat mest exponeringar och flest ansökningar.

När ansökningarna kommit in och rekryteringen har avslutats kan du även utvärdera vilken rekryteringskanal som har resulterat i flest intervjuer och anställningar. Med detta underlag kan framtida rekryteringsbudgetar sedan allokeras betydligt mer effektivt och lediga jobb kan publiceras på de jobbsajter som genererar de allra bästa kandidaterna.

Hur kan varje rekryterare spara värdefull tid?
Genom automatisk distribution av platsannonser till de valda rekryteringskanalerna kan varje rekryterare publicera lediga jobb med ett par klick istället för att manuellt logga in på en jobbsajt, kopiera och klista in informationen i varje fält, välja jobbkategorier etc och sedan upprepa proceduren på flera jobbsajter. Med modern teknik kan man alltså publicera en platsannons till alla relevanta jobbsajter på ett par minuter istället för att investera flera timmar i att manuellt lägga upp annonser.

Låter detta som framtiden?
Kontakta oss på 08-522 167 00 eller annonsera@careerbuilder.se så berättar vi gärna mer om vårt verktyg för automatisk distribution av jobbannonser som är integrerat med över 7000 rekryteringskanaler i hela världen.

Smarta sätt att spara tid och pengar vid distribution av lediga jobb

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.