Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin 2016

 

CareerBuilder kandidatupplevelse 2016

Det kommer säkert inte som någon överraskning för någon som jobbar med rekrytering att fokuset på kandidatupplevelsen har fått en större plats på agendan under de senaste åren.

Var än man vänder sig på rekryteringsforum och liknande hittar man artiklar om ”kandidatens marknad”, kompetensbrist och svårigheter med att attrahera de vassaste kandidaterna. Utbudet av lediga jobb för svenska jobbsökare har varit ca 30% högre den senaste 12-månadersperioden jämfört med föregående 12-månadersperiod, men kandidaterna är inte fler.

Detta innebär att fler arbetsgivare tampas om samma kvalificerade kandidater och det i sin tur innebär att det defacto är kandidaternas marknad och kandidater med lite arbetslivserfarenhet i bagaget kan till viss mån välja och vraka bland karriärmöjligheterna.

Det innebär även att arbetsgivarna behöver jobba betydligt hårdare med både kandidatupplevelsen och sitt employer brand under 2016 jämfört med tidigare år.

Här följer några områden som påverkas av ert arbete med en positiv kandidatupplevelse:

Tid:
Vid första anblick kan det kännas som ett stort åtagande att återengagera en talangpool och kommunicera med kandidater som ansökt till era lediga jobb. Detta kan dock enkelt hanteras genom ett modernt rekryteringsverktyg. Med en effektiv, automatiserad rekryteringsprocess kan du som rekryterare enkelt kommunicera med kandidater i varje steg i processen, oavsett om ditt besked är positivt eller negativt, samtidigt som du sparar oerhört mycket tid jämfört med att sköta denna återkoppling via exempelvis din mailkorg. Enligt CareerBuilder.se senaste undersökning förväntar sig dessutom 96% av svenska jobbsökare en återkoppling efter skickad ansökan. Genom att hålla kandidater ”varma” med löpande återkoppling kan ett företag ofta erbjuda en mer positiv kandidatupplevelse än konkurrenter, vilket hjälper det långsiktiga employer branding-arbetet.

Kandidater som ångrar sig:
Tid till anställning är ett viktigt nyckeltal inom rekrytering, men samtidigt vet vi idag att en tom stol ofta är billigare för företaget än en felrekrytering. Om ni vill minimera tiden som en stol är tom, samtidigt som ni rekryterar in kandidater som har en korrekt bild av tjänsten, arbetsplatsen och kulturen – börja med att ge kandidater information om hur det är att jobba hos er innan de ens har ansökt. CareerBuilders undersökning visar även att 33% har ångrat sig efter att de bytt jobb på grund av att de faktiska arbetsuppgifterna inte motsvarade vad som presenterades i platsannonsen. Autentisk employer branding räcker långt när det gäller kandidatattraktion och i vissa fall får kandidaten den bästa kandidatupplevelsen innan de ens är kandidater.

Brand:
För oss som jobbar med rekrytering är det naturligt att göra skillnad på ”employer brand” eller ”arbetsgivarvarumärke” och ”konsumentvarumärke”, men för jobbsökare är dessa två samma sak. En negativ kandidatupplevelse påverkar inte bara arbetsgivarvarumärket negativt, det påverkar hela företaget. En negativ upplevelse kommuniceras snabbt via sociala medier och når hundratals potentiella kandidater/köpare inom loppet av minuter. Detta för oss osökt till det sista området:

Försäljning:
När kandidater känner att de behandlats illa vill de inte heller spendera pengar hos ett företag. I en av CareerBuilders senaste undersökningar bland kandidater ser vi att 20% av kandidaterna inte skulle rekommendera företaget till en vän eller kollega och över 3% skulle sluta köpa företagets produkter helt och hållet. I takt med att människor blir mer och mer uppkopplade och connectade via sociala medier påverkas ett företags brand därmed exponentiellt genom en dålig kandidatupplevelse hos en enda individ.

Sammanfattningsvis kan man säga att små förändringar i den egna rekryteringsprocessen kommer att göra en stor påverkan både på kandidatupplevelsen, det långsiktiga arbetet med employer branding och även företagets försäljningsresultat – och nyckeln till detta arbete är ett fokuserat arbete, effektiva processer och ett modernt och effektivt rekryteringsverktyg som systemstöd för hela rekryteringsorganisationen.

 

Varför kandidatupplevelsen är viktigare än någonsin 2016

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.