Minimera risken för felrekryteringar

 

En felrekrytering är ofta en kostsam historia. Att anställa ”fel” kandidat kan innebära förlorad produktivitet, förlorad kvalitet i organisationen och negativa konsekvenser för det övriga teamet. Samtidigt kan felaktigt satta förväntningar från arbetsgivare göra att en kandidat eller anställd som är helt ”rätt” ångrar sig och väljer att gå vidare i karriären. Enligt CareerBuilders senaste undersökning har så många som 41% av av svenska jobbsökare ångrat sig efter att de bytt jobb.

Orsaken till detta? 
Majoriteten, hela 56%, anger att de faktiska arbetsuppgifterna i platsannonsen inte matchar arbetsbeskrivningen som den främsta anledningen. Hur kan då rekryterare och rekryterande företag arbeta för att minimera risken för att rekrytera fel person eller sätta felaktiga förväntningar för kvalificerade kandidater?

Här följer några handfasta tips:

Presentera ert arbetsgivarvarumärke på ett genuint sätt och med kandidaten i första rummet
Effektiv rekrytering börjar med ert arbetsgivarvarumärke, eller employer brand som det även kallas. En modern och mobilanpassad karriärsida är en idealisk plattform för att presentera er själva som arbetsgivare på ett professionellt och kandidatfokuserat sätt. Här har ni kandidatens fulla uppmärksamhet och kan berätta mer om ert företags historia, framtid och värderingar. Det är dock viktigt att tänka på att vara genuin i detta arbetet – kandidaten ser snabbt igenom klyschor och floskler. Syftet är att ge kandidaten en tydlig och positiv av kulturen på företaget och redan här börjar ni som arbetsgivare att sätta förväntningar hos kandidaten.

Var informativa och beskrivande i era platsannonser
I platsannonsen gäller det sedan att fånga kandidatens intresse och då är det viktigt att kandidaten får så mycket relevant och målgruppsanpassad information om tjänsten, företaget och vad ni som arbetsgivare erbjuder era anställda. En målgruppsanpassad, sökordsoptimerad och målande platsannons ökar drastiskt chanserna till att de kandidater som exponeras för just er annons är rätt för jobbet, blir intresserade och slutligen skickar in sin ansökan.

Gör er rekryteringsprocess agil
Genom att utnyttja möjligheterna i modern rekryteringsteknologi kan ni som arbetsgivare både optimera er kostnad per rekrytering samtidigt som ni snabbt kan anpassa er rekryteringsprocess och enkelt lägga till nya rekryteringskanaler för utvärdering samt ta bort lågpresterande rekryteringskanaler. I en föränderligt rekryteringsläge måste arbetsgivare slå bort argument som ”Vi har alltid gjort så.” eller ”Vi har alltid använt den rekryteringskanalen.” och istället snabbt och enkelt kunna anpassa rekryteringsstrategin till där kandidaterna faktiskt finns.

Förbättra samarbetet mellan avdelningar
Ett väloljat samarbete mellan avdelningar kan vara värt sin vikt i guld när det gäller att undvika felrekryteringar. Involvera därför även rekryterande chefer och den avdelning som rekryteringen avser i rekryteringsprocessen. På så sätt kan ni minimera risken att fel beslut tas. Ett modernt rekryteringsverktyg inkluderar funktionalitet för internkommunikation där exempelvis kandidatprofiler kan skickas för godkännande av en rekryterande chef innan kandidaten tas vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen och den rekryterande chefen kan i sin tur snabbt godkänna en profil direkt via inkorgen i sin e-post.

Utnyttja er kandidatbank och förvandla kandidater till företagets största fans
En kandidat som ni tackar nej till idag kan vara den perfekta kandidaten för en annan tjänst i framtiden. Ge därför era kandidater möjligheten att registrera sig i er kandidatbank så att de automatiskt kan hållas uppdaterade och få erbjudanden om framtida karriärmöjligheter via e-post. Samtidigt bör ni säkerställa att ni har möjlighet att återengagera kandidater och lovande profiler snabbt och smidigt med sparade mailmallar genom ert rekryteringsverktyg.

 

Minimera risken för felrekryteringar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.