Smarta sätt att spara tid och pengar genom effektiv distribution av jobbannonser

 

Vilken rekryteringskanal är bäst för mitt lediga jobb?
Maximal synlighet för ett företags lediga jobb, i en tid där rekrytering beskrivs som ”a war for talent” eller ”huggsexa om de bästa kandidaterna”, är fortfarande i många fall en topprioritet för HR. Men, rekryteringsbudgetar är samtidigt oftast begränsade och att publicera en platsannons på alla jobbsajter och rekryteringskanaler i ett land är för många arbetsgivare inte ett alternativ. De goda nyheterna är att publicering på alla tillgängliga jobbsajter med mera oftast inte heller är den bästa strategin för att nå ut till de bästa kandidaterna.

Spara rekryteringsbudget med effektiv jobbdistribution

Hur gör man då för att hitta rätt i sin mix av rekryteringskanaler?
Till att börja med: Fundera på vad den perfekta målgruppen för din lediga tjänst är. Hur ser ideal-kandidaten ut och vilka jobbsajter tror du att du kan hitta dessa kandidater på? Utan ett verktyg för dataanalys, mätning och jobbdistribution kan ett sätt att få svar på detta vara att fråga kollegor som arbetar med liknande rekryteringar om deras rekommendationer. Risken är dock att rekommendationen baseras mycket på känsla istället för fakta och insamlad data.

För en mer exakt, vetenskaplig approach är det istället rekommenderat att testa olika jobbsajter och samtidigt använda ett rekryteringsverktyg eller verktyg för jobbdistribution för att utvärdera och analysera vilka jobbsajter som levererar de bästa, mest anställningsbara kandidaterna och sedan följa dessa kandidaterna hela vägen genom rekryteringsprocessen fram till anställning. På så sätt kan ni som arbetsgivare se svart på vitt vilka källor som verkligen levererade de mest anställningsbara kandidaterna. I förlängningen kommer företaget med största sannolikhet att spara en betydlig del av rekryteringsbudgeten genom att alltid endast annonsera på de kanaler som verkligen levererar resultat.

Att hitta rätt media-mix för er platsannonsering kräver ingen mediabyrå
Ett modernt jobbdistributionsverktyg, som Broadbean, gör det enkelt att distribuera era platsannonser till över 7000 jobbsajter, rekryteringskanaler och sociala medier med endast ett fåtal klick.

Tack vare de olika rapporteringsfunktionerna kan du som HR- eller rekryteringsansvarig även hålla ett öga på nyckeltal som till exempel antal visningar av er platsannons eller hur många ansökningar som kommit in via era olika rekryteringskanaler, samt även utvärdera vilka källor som faktiskt har levererat de bästa kandidaterna. På så sätt kan företaget kontinuerligt optimera distributionen av annonser samtidigt som ni i realtid ser hur och var er rekryteringsbudget gör bäst nytta.

Förutom att värdefull tid sparas, och du och kollegorna kan fokusera tid och energi på strategiska frågor, kan ni skapa ytterligare flexibilitet i rekryteringsannonseringen och ni kan reagera snabbt på arbetsmarknadstrender genom att snabbt kunna justera er strategi. Med hjälp av den senaste tekniken kan ni således maximera chanserna att hitta de allra vassaste kandidaterna till era utlysta tjänster.

Vill ni veta mer om hur vi hjälper företag att attrahera och hantera kandidater mer effektivt? Kontakta oss idag så berättar vi mer!

Smarta sätt att spara tid och pengar genom effektiv distribution av jobbannonser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.