10 tips för en bättre karriärsida

Ett företags karriärsida är en av de första – och mest populära – källorna för jobbsökande och research för kandidater. De fyller därmed tveklöst en nyckelfunktion i rekryteringsprocessen. Det första intrycket kandidater får av ert företag, ert arbetsgivarvarumärke och er företagskultur är viktiga faktorer som spelar in när kandidater bestämmer sig för om de vill söka ett jobb hos er eller inte.

En attraktiv karriärsida och relevant marknadsföring av ert employer brand är en tydlig konkurrensfördel, särskilt med tanke på att kvalificerade kandidater ofta kan välja och vraka bland många spännande arbetsgivare.

Rekryteringsverktyg och karriärsida

Här följer 10 tips för en bättre karriärsida som hjälper er i jakten på de bästa kandidaterna:

Sökmotoroptimerade sidor

Många av dagens jobbsökare använder sökmotorer som Google i sitt jobbsökande och trenden är ökande. Det är därför oerhört viktigt att er karriärsida är optimerad för sökmotorer (SEO) så att er sida med lediga jobb (och annan information om hur det är att jobba på just ert företag), plockas upp av sökmotorerna och rankas lika högt eller högre än era konkurrenter.

Employer Branding

Er karriärsida är en perfekt plattform för att marknadsföra ert företags historia, företagskultur och karriärmöjligheter. Bilder och video säger ofta mer än tusen ord, visa därför potentiella kandidater hur era anställda jobbar och utvecklas på företaget och gör upplevelsen så autentisk som möjligt.

Användarvänligt gränssnitt

Är designen på er karriärsida tydlig och självförklarande för besökaren? Passar text- och design bra ihop och kan besökare snabbt hitta den information de eftersöker? En modern, attraktiv karriärsida bör vara en topprioritet i rekryteringsarbetet och innehållet på sidan bör även hållas uppdaterat, intressant och ge besökaren ett tydligt värde.

Platsannonser och video

Presentera era lediga jobb genom platsannonser på ett positivt, inspirerande sätt genom välstrukturerade platsannonser på karriärsidan. Komplettera gärna platsannoserna med korta videopresentationer där anställda får möjlighet att berätta om sina jobb och erfarenheter på företaget. Videopresentationer ger jobbsökaren en god insikt i företagskulturen hos er, bygger förtroende och visar att ert företag värdesätter era anställdas välmående och trivsel på arbetsplatsen.

Mobilanpassad design

Upp emot 50% av dagens jobbsökare använder redan mobila enheter för att hitta nya karriärmöjligheter. Säkerställ därför att er karriärsida även är optimerad för mobiler och surfplattor genom mobilanpassad design som ger besökaren den bästa kandidatupplevelsen, oavsett om denne besöker karriärsidan via sin laptop, surfplatta eller smartphone.

Call To Action

Webbsidor med alldeles för mycket information och komplicerade gränssnitt kan avskräcka besökare och resultera i att en potentiell kandidat lämnar sidan efter endast ett par sekunder. En enkel, stilren design med tydliga knappar och hänvisningar som leder kandidaten fram till den action ni vill att besökaren ska ta (så kallad Call To Action) ger besökaren en betydligt bättre upplevelse av karriärsidan och ger i förlängningen er en bättre konvertering från besök till exempelvis slutförd ansökan eller uppladdat CV.

Kort ansökningsprocess

Ju längre och mer komplicerad en karriärsidas ansökningsprocess är, desto fler kandidater väljer att avbryta sin ansökan. Säkerställ därför att ert företags ansökningsprocess är kort, snabb och tydlig för kandidaten. Testa gärna att sätta dig själv i kandidatens situation och ansök till ett av era lediga jobb. Var ansökningsprocessen enkel och tydlig eller lång och komplicerad?

Mobila ansökningar

Undersökningar visar att många kandidater idag skulle föredra att ansöka till lediga jobb via sin mobila enhet genom att till exempel skicka in en ansökan via Dropbox eller andra molntjänster. Många av dagens karriärsidor kan dock inte hantera den typen av ansökningar. Kan er karriärsida det?

Spontanansökningar och CV-uppladdning

Ge kandidater möjligheten att på ett enkelt sätt ladda upp sitt CV och skicka in en spontanansökan till er om det är så att kandidaten inte är redo att ansöka just då. På så sätt kan ni fånga in intressanta, kvalificerade kandidater som besöker er karriärsida, men som kanske inte hittar en passande tjänst just då.

Kandidatbank

Förutom att ge kandidater möjlighet att skicka in en spontanansökan kan ni även ge kandidater möjligheten att registrera sig i ert eget Talent Network, er egen kandidatbank som är kopplat till ert rekryteringsverktyg, där ni automatiskt kommunicerar med kandidater genom riktade, relevanta utskick av passande lediga jobb och nyheter om er som arbetsgivare.

 

Du kanske även är intresserad av:

Förvandla potentiella kandidater till företagets största fans
GUIDE: Snart dags att välja rekryteringsverktyg?
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser
5 teknikrelaterade flaskhalsar som skadar kandidatupplevelsen

10 tips för en bättre karriärsida

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.