Förvandla potentiella kandidater till företagets största fans

 

Om du någonsin upplevt den nervösa känslan av att vänta på ett viktigt telefonsamtal, email eller brev som aldrig verkar komma, då vet du även hur jobbsökare känner sig varje gång ett företag inte återkopplar efter den första kontakten eller den första intervjun.

CareerBuilder - Gör kandidater till företagets största fans

Kanske är det så att företaget försöker att undvika en obekväm konversation eller kanske är det så att man helt enkelt inte har tagit ett beslut än. Hur naturlig och oskyldig andledningen än är, så är det helt enkelt inte ok att låta en kandidat vänta i ovisshet. Det är inte bara ett dåligt bemötande av kandidater som har lagt tid och energi på att ansöka till ett jobb på just det företaget, det är dessutom direkt skadligt för företaget. Enligt en undersökning som CareerBuilder genomfört bland svenska jobbsökare skulle 2 av 10 jobbsökare inte rekommendera företaget vid utebliven återkoppling och över 3% skulle sluta att köpa företagets produkter helt och hållet.

Även om en trevlig, kvalificerad kandidat inte är den perfekta kandidaten för just den tjänsten som företaget rekryterar till just nu, betyder det inte att kanddidaten skulle kunna vara en framtida drömkandidat för en annan tjänst. Eller, vad händer om det inte fungerar med den kandidat som företaget väljer att anställa? Tänk vilken besparing i form av rekryteringsinvesteringar företaget skulle kunna göra om de då hade en egen talangbank av lämpliga, relevanta och engagerade kandidater att tillgå.

Så, hur håller man då kandidater engagerade och intresserade?

Här kommer några enkla tips:

  1. Håll kommunikationskanalerna öppna. Säkerställ att kandidaten alltid vet var de är i rekryteringsprocessen och meddela kandidater som inte går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen att de inte gått vidare, men att det kan komma att dyka upp mer lämpliga jobbannonser baserat just deras profil framöver. Bjud in dem till att prenumerera på jobbmail via e-post från er karriärsida som är anpassade just för den kandidatens profil.
  2. Visa företagets personlighet. Engagera kandidater genom att visa företagets mer lättsamma sida. Lägg upp bilder i sociala medier från företagets egna events och sociala aktiviteter, eller använd dessa kanaler för att uppmärksamma anställda. Eller varför inte ta fram videofilmer som visar kandidater hur det är att jobba på just ert företag. Håll materialet aktuellt så att potentiella kandidater återkommer till er och behåller just ert företag på sin radar. Ett annat sätt att visa personlighet är att uppmuntra nuvarande anställda att till exempel blogga eller twittra om spännande projekt de jobbar på.
  3. Gör det för att skapa värde för kandidaten. Även om slutmålet är att hålla kandidater informerade om karriärmöjligheter på ert företag, gör dessa insatser med värdet för kandidaten i första rummet och prata inte bara om ert företag. Det kan verka kontraproduktivt, men ibland kan det bästa sättet att marknadsföra ert företag vara att flytta fokus från er själva och istället lägga fokuset på kandidaten. Dela med er av branschnyheter, tips och generella rekommendationer som kandidater kan ha nytta av i sitt jobbsökande. Denna omvända approach håller kandidater engagerade, på er egen spelplan, och sänder signaler till kandidaten om att ert företag värnar om kandidatens framgång och utveckling, vilket i förlängningen positionerar just er som en bra arbetsgivare.

För att knyta ihop säcken
Webbaserade verktyg som Twitter, Facebook och Youtube är ypperliga plattformar för att kommunicera med kandidater, men att hålla koll på allt och se till så att alla kanaler hålls uppdaterade kan vara en överväldigande och tidskrävande uppgift. Av denna anledning väljer många företag att implementera automatiserade talangnätverk på sina egna karriärsidor för att hantera intresserade kandidater och potentiella nya talanger. CareerBuilders Talent Network hjälper företag att integrera alla företagets aktiviteter för att attrahera jobbsökare, engagera intresserade kandidater och mäta resultat och utfall på rekryteringsinvesteringar.

 

Vill du veta mer om hur vi på CareerBuilder hjälper företag att Attrahera, Hantera och Engagera kandidater? Prata med en av våra experter redan idag!

 

Du kanske även är intresserad av:

10 tips för en bättre karriärsida
Vad påverkar motivationen hos medarbetare?
Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 1: Varför Optimera och Målgruppsanpassa platsannonser?
5 teknikrelaterade flaskhalsar som skadar kandidatupplevelsen

 

 

Förvandla potentiella kandidater till företagets största fans

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.