Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 3: Anpassade företagspresentationer

I tidigare delar i vår bloggserie i vår guide till effektiva platsannonser har vi utforskat värdet av annonsoptimering och målgruppsanpassning samt kikat närmare på vikten av att skriva effektiva jobbtitlar.

Nu är det dags att beta oss neråt i annonstexten och även säkerställa att vår företagspresentation är både ”säljande” och anpassad mot den tilltänkta målgruppen.

CareerBuilder platsannonsering
Anpassa företagspresentationen för rekrytering
Det är tyvärr idag allt för vanligt att företagspresentationer som inkluderas i platsannonser är direkta ”copy/pastes” från företags egna Om Oss-sidor . Företagspresentationerna blir därmed väldigt övergripande och kanske även onödigt globala. En jobbsökare som läser en platsannons vill dock främst lära känna företaget från en arbetsplats-synvikel för att kunna ta ett snabbt beslut om det är värt att skicka in en ansökan eller inte. Här kommer sälj-elementet in i bilden. Det är kandidatens marknad och kampen om de bästa kandidaterna är hård, därför måste även platsannonsen vässas för att verkligen synas framför- och attrahera toppkandidater.

Av dessa anledningar är det oerhört viktigt att företagspresentationen är anpassad för rekrytering och inkluderar information som känns spännande, lokal och lyfter fram positiva attribut som till exempel arbetsplatskulturen, en vinnande organisation, världsledande innovation med mera.

En utmaning för många större organisationer är att företagspresentationen tagits fram och ”låsts” av en marknadsavdelning eller på corporate-nivå, vilket gör att lokala anpassningar blir svåra att få igenom. Ett tips för att överbrygga detta hinder är att inkludera corporate-presentationen i botten av platsannonsen men även inkludera en text eller underrubrik högt upp i platsannonsen som lyfter fram det lokala affärsområdet eller det lokala teamet i stil med:

Vårt affärsområde Aeronautics erbjuder flygrelaterade delsystem, obemannade flygsystem, flygplansstruktur och service till civil flygindustri över hela världen. Aeronautics ansvarar också för utveckling, produktion, marknadsföring, försäljning och support. Inom området Taktiska System utvecklar vi taktiska användarfunktioner för navigering, kommunikation och datalänkar, målinmätning och beslutsstöd, för bemannade och obemannade flygande produkter. Affärsområdet består i dagsläget av 25 personer och vi sitter i moderna, centralt belägna lokaler.

Anpassa siffror och information till målgruppen
Traditionellt sett i företagspresentationer är det vanligt att man lyfter fram organisationens storhet med nyckeltal som antal anställda, hur många länder man finns i och globalomsättning. Tänk på att olika målgrupper är intresserade av olika saker. Globala nyckeltal, omsättning och vilka aktiebörser man finns listade på är absolut relevant information att inkludera, om man rekryterar en CFO eller en VD.

Om ni istället ska rekrytera ingenjörer eller inom IT värdesätter man helt andra saker. Överlag så ser vi att svenska jobbsökare framför allt värdesätter intressanta arbetsuppgifter och inom teknik och IT-segmentet är det troligt att man är mer intresserad av företagets produkter, tekniska lösningar och innovation än just global omsättning. Om det istället är säljare som ska rekrytera så blir det plötsligt ännu mer viktigt att trycka på ”what’s in it for me?” då man som säljare generellt sett främst är intresserad av den lokala marknaden, sina egna affärer och förtjänstmöjligheter. Mer om detta i ”Del 5 – Erbjudandet till kandidaten – ”what’s in it for me?”

Inkludera relevanta sökord även i företagspresentationen

I  Del 1 lärde vi oss att är majoriteten av dagens sökmotorer och jobbsajter baserade på så kallad sökordsrelevans. Det innebär att relevanta sökord måste inkluderas i platsannonsen för att den ska synas framför en kandidat som gör en sökning. Företagspresentationen är ett ypperligt tillfälle att bli mer relevant och öka annonsens synlighet genom att inkludera sökord från arbetsbeskrivningen eller kravspecifikationen.

Exempel på bra, anpassade företagspresentationer:

Saab är ett globalt försvars- och säkerhetsföretag verksamt inom flyg-, land- och marinförsvar, civil säkerhet och kommersiell flygteknik. Vi är 14 000 medarbetare och har verksamhet på alla kontinenter. Tekniskt är vi ledande inom många områden och en femtedel av våra intäkter går till forskning och utveckling. Saab är också ett möjligheternas företag. Ett företag där vi ser mångfald som en tillgång och där du som medarbetare får stort ansvar och goda utvecklingsmöjligheter. Men också ett företag som respekterar varje människas behov av ett liv utanför arbetet.

 

Hos Siemens 360 000 medarbetare i över 200 länder finns kunskap och kompetens att utveckla innovativa lösningar för intelligent infrastruktur, hållbar energiteknik, effektiv produktion samt hälso- och sjukvård genom elektrifiering, automation och digitalisering. Med världens största miljöportfölj bidrar vi dessutom till en hållbar framtid. I Sverige har Siemens funnits sedan 1893 och vi är idag drygt 4500 medarbetare på ett 40-tal orter och söker ständigt efter nyfikna och öppna kollegor.


Vill du veta mer om hur just ditt företags platsannonser kan bli mer attraktiva och effektiva?Kontakta oss


Du kanske även är intresserad av:

Del 1: Varför optimera och målgruppsanpassa platsannonser?
Del 2: Effektiva jobbtitlar
Del 4: Arbetsbeskrivningen – En av platsannonsens mest kritiska delar
Del 5: Erbjudandet till kandidaten – ”What’s in it for me?”
Del 6: Kandidatprofilen – Det är skillnad på ”need to have” och ”nice to have”
Del 7: Ansökan – Frågar man inte, så får man inte

Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 3: Anpassade företagspresentationer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.