Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 2: Effektiva jobbtitlar

I den första delen i bloggserien belyste vi vikten och värdet av att optimera och målgruppsanpassa platsannonser. I detta inlägg går vi in på djupet och tittar närmare på jobbtitlar och hur man formulerar riktigt effektiva jobbtitlar.

CareerBuilder platsannonsering


Svenska jobbsökare söker på traditionella, svenska sökord
CareerBuilder har under sina många år i branschen noga följt jobbsökarbeteendet i Sverige och det är tydligt att svenska jobbsökare i stor utsträckning väljer att söka på svenska, traditionella sökord. Exempel på detta kan vara ”försäljning” istället för ”sales”, ”ingenjör” istället för ”engineer” eller ”utvecklare” istället för ”developer”. Undantaget är engelska jobbtitlar som är allmänt vedertagna i Sverige, exempelvis ”Key Account Manager” eller ”HR Manager”.

Undvik förkortningar i jobbtiteln
Även om förkortningar ofta är vanligt vedertagna i många branscher så innebär det inte att jobbsökare använder förkortningar när de söker jobb. Om man söker jobb som Key Account Manager så är det betydligt vanligare att man söker på just ”Key Account Manager” än på förkortningen ”KAM” och söker man jobb som sjuksköterska så söker majoriteten av svenska jobbsökare på just ”sjuksköterska” och inte på ”ssk”. Ett tips är att skriva ut hela jobbtiteln och även inkludera förkortningen. På så sätt  blir jobbtiteln både tydligare och mer sökbar (vilket i förlängningen innebär att platsannonsen troligtvis kommer att synas högre i sökresultat.)

Skippa klyschiga frågor i jobbtiteln
Frågor som ”Är du vår nästa stjärna?” och ”Vill du tjäna mycket pengar?” är mer vanligt förekommande än man tror och det är hög tid att skrota frågor i jobbtitlar. Varför?

Svaret är enkelt. Frågor i jobbtitlar känns dels klyschigt och oseriöst för läsaren samtidigt som dagens sökmotorer till stor del baserade på sökordsrelevans. I frågorna ovan finns det inte några karriär-relevanta sökord överhuvudtaget. Jämför exemplet ovan med till exempel ”Maskiningenjör till spännande tjänst i fordonsindustrin” som känns seriös, attraktiv och där en relativt modern sökmotor kan plocka ut flera relevanta sökord: ”maskin”, ”ingenjör”, ”fordon” och ”industri”.

Exempel på effektiva jobbtitlar:
”Maskiningenjör inom vindkraft sökes utvecklingsprojekt till ABB”
”Ekonomiassistent med intresse för lön och personalförmåner”
”Försäljningschef till globalt telekomföretag”

Exempel på mindre effektiva jobbtitlar:
”Ssk till Danderyd avd 223”
”Är du vår nästa stjärna?”
”HW-support till affärsområde L/C”


Vill du veta mer om hur just ditt företags platsannonser kan bli mer attraktiva och effektiva? Kontakta oss


Du kanske även är intresserad av:

Del 1: Varför optimera och målgruppsanpassa platsannonser?
Del 3: Anpassade företagspresentationer
Del 4: Arbetsbeskrivningen – En av platsannonsens mest kritiska delar
Del 5: Erbjudandet till kandidaten – ”What’s in it for me?”
Del 6: Kandidatprofilen – Det är skillnad på ”need to have” och ”nice to have”
Del 7: Ansökan – Frågar man inte, så får man inte

Rekryterarens guide till effektiva platsannonser – Del 2: Effektiva jobbtitlar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.