För en förstklassig kandidatupplevelse krävs en personlig touch

Hur hanterar man en tornado av CV:n, ansökningar, emails, excelark, rekryteringsverktyg och CRM-system samtidigt som man erbjuder sina kandidater en förstklassig, personlig kandidatupplevelse?

Careerbuilder administration

 

Att jobba på HR kan vara utmanande. Det är många som vill ta del av ens tid, man spenderar hela dagar i möten och när man äntligen har ett par minuter över så ska ansökningar läsas och intervjuer bokas in.

Precis när man känner att man har koll på sin kalender och kan hålla huvudet över vattenytan så ringer någon och påpekar att rekryteringsprocessen känns opersonlig.

Ett ledigt jobb ska fyllas och 200 ansökningar ska läsas, detta innebär att fallgroparna för en ”personlig touch” är många. Vem har tid för strategi och en personlig återkoppling när de operativa behoven för organisationen är så överväldigande?

Teknologi och kandidatupplevelsen
CareerBuilder har nyligen genomfört ett antal undersökningar bland kandidater och responsen är tydlig:

  • För kandidaten spelar det ingen roll om du har 12 eller 200 ansökningar att läsa, över hälften av kandidaterna vill ha en personlig återkoppling på sin ansökan inom 1-2 veckor
  • Varannan kandidat har dessutom lagt över två timmar på att anpassa sitt CV och personliga brev och känner därmed troligtvis att en personlig återkoppling är på sin plats
  • Kandidater skulle föredra en personlig återkoppling men över 80% förväntar sig åtminstone en automatisk återkoppling på att deras ansökan har mottagits
  • Kandidater har ofta en annan bild av ansökningsprocessens längd än vad arbetsgivaren har och många arbetsgivare har aldrig testat att ansöka till ett jobb på deras egen karriärsida
  • 3 av 4 kandidater har även vid något tillfälle valt att avbryta sin ansökan på grund av att ansökningsvägen varit allt för krånglig

I och med ökade krav från kandidaterna ligger det ett  större fokus på HR och behovet att implementera smartare tekniska lösningar. Man behöver hitta nya arbetssätt och rekryteringsverktyg som är mer kandidatvänliga och som samtidigt hjälper organisationen med att återengagera och kommunicera  mer effektivt med kandidater.

Hur gör man då?
Genom att samarbeta med marknadsavdelningen eller företagets kommunikatörer kan HR implementera automatiska, ”personliga” svarsbrev i sitt rekryteringsverktyg för alla tänkbara scenarion i en rekryteringsprocess.

Exempel på dessa svarsbrev skulle kunna vara ”tack för din ansökan”, ”vi bearbetar just nu alla inkomna ansökningar och kallar till intervjuer inom kort” och ”du har tyvärr inte gått vidare i processen”.

Genom löpande, automatisk kommunikation kan kandidaten hållas uppdaterad på vad status är samtidigt som denne förs vidare i processen på ett trevligt sätt. För kandidater som inte går vidare till intervju har man genom dessa trevligare, ”personliga” svarsbrev dessutom lämnat ett positivt intryck av företaget och inte avskräckt kandidaten från att ansöka i framtiden.

Med andra ord:
Det är möjligt att ge kandidaten en personlig, genomgående positiv upplevelse utan att samtidigt drunkna i administration och mailskrivande.

För en förstklassig kandidatupplevelse krävs en personlig touch

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.